Vriendin heeft lichte vorm van autisme

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Mijn vriendin heeft een lichte vorm van autisme (waarschijnlijk PDD-nos). Heel erg merk ik dat niet, maar soms zijn er 'kleine voorvallen' waaraan ik dat kan merken. Ze pikt namelijk sommige signalen niet helemaal op. Als ze ergens mee bezig is, is ze daarop ook helemaal gericht en al het andere valt dan weg. Ik vind dit soms lastig, omdat ze bezig kan zijn op de computer, terwijl ik ook speciaal voor haar er ben. Ook merk ik dat, als ze iets in haar hoofd heeft, het er ook slecht uitkrijgt. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Ze ervaart soms ook onze verkering als "heel erg gebonden voelen", terwijl ik haar in sommige dingen juist best heel vrij laat. Nog een voorbeeld: ze kan erg slecht tegen emoties en vind dat ik die teveel toon. Is het ook zo dat mensen met autisme vaak meer kunnen twijfelen aan dingen? Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het lijkt mij voor jou verstandig om je te verdiepen in het onderwerp autisme. Er is genoeg over geschreven en wanneer je even googlld kom je allerlei gegevens tegen… maar pas dán, als je zeker weet -dat wil zeggen dat het medisch gediagnosticeerd moet zijn- dat het om die vorm van autisme gaat waar je het tussen haakjes over hebt, nl. PPD-NOS. Iemand in "een hokje plaatsen", een "etiket opplakken" is nogal stellig (ook al zet je dat tussen haakjes met "waarschijnlijk" er voor). Je schrijft dat jij er niet veel van merkt, behalve… en dan noem je een paar voorbeelden die mij niet zeggen dat het "aan haar ligt". Het kán zijn, dat zij bijvoorbeeld signalen niet oppikt, maar het kan evengoed zo zijn dat jouw signalen (voor haar) niet duidelijk zijn (voorbeeldje: jij zegt "ik heb het koud met die deur open" maar je bedoelt te vragen of zij de deur achter zich dicht wil doen!).

Mannen communiceren in de regel op een andere manier dan vrouwen dat doen! Ook daar is veel over geschreven: een boek over hoe relaties in elkaar zitten kan je wellicht ook op het goede spoor brengen voor "de omgang met haar"! En verder: schrijf voor jezelf de situaties eens op die jij als moeilijk ervaart, en analyseer dan je eigen bijdrage aan de hand van de reactie die er al of niet komt. Bespreek het met elkaar en zie of zij zich in jouw verhaal herkent of zich er in kan vinden. Wat is voor haar bijvoorbeeld "zich heel erg gebonden voelen" terwijl jij dat anders ervaart? En ook: wat bedoel jij met "haar best heel vrij laten." Dat komt bij mij over als zo’n hondenlijn die je kunt laten vieren als je aan de wandel bent en het beest wat ‘vrijheid’ krijgt.

Liefde heeft tijd nodig om te groeien en kan gelukkig heel veel overwinnen. Maar je dient wel eerlijk en open te zijn in de communicatie naar elkaar. Vraag daarom dus feedback van haar. Als dat gepaard gaat met emoties van boosheid of bijvoorbeeld ongeduld (van jouw kant bedoel ik nu!) bedenk dan of je überhaupt met deze vriendin verder een relatie wil uitbouwen en/of verdiepen!

Sterkte toegewenst,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering
1 reactie
Catherine
Beste vraagsteller: heeft jouw vriendin de diagnose van een psych gekregen, of is het slechts een vermoeden ? Als ze wel gediagnostiseerd is, bedenk dan dat het niet over gaat. Er kan veel bereikt worden in begeleiding en op andere wijze aanleren van dingen, maar het zal nooit "natuurlijk" gaan.
Mevrouw Rots zegt terecht, verdiep je eerst eens in de problematiek.
Enkel houden van is soms niet genoeg. Soms is er geduld en heel veel inlevingsvermogen nodig.
Ik wens je wijsheid !