Gedragscode voor kerkenraden

Ds. H.H. Klomp / 1 reactie

Vraag

Mijn vraag is of er een gedragscode voor kerkenraden is voor de tak van de bevindelijk-gereformeerden. Na wat research vond ik alleen een gedragscode voor gemeenten die vallen onder de VPE, de verenigde pinkster- en evangeliegemeenten. Ik zie uw antwoord graag tegemoet.

Antwoord

Geachte vragensteller,

Voor de gedragscode van de kerkenraden in de CGK gaan we uit van de hoofdlijn, zoals die is vastgelegd in de Dordtse Kerkenordening. De kerkorde van de CGK heeft die lijn enigszins aangescherpt, zo u wilt nader ingevuld naar de vigerende praktijk van het kerkelijke leven in de CGK zelf. (Op het punt van verkiezing en diensttijd van ouderlingen en diakenen b.v.). In een huishoudelijk reglement van de plaatselijke gemeente kunnen andere zaken geregeld zijn (b.v. de wijze van verkiezing; de manier en frequentie van het vergaderen).

Ik kan alleen wat betreft de CGK op uw vraag ingaan. Hopelijk is die hiermee beantwoord.

Groet,
Ds. H. H. Klomp

1 reactie
dominerik
Ik vermoed dat vraagsteller dit niet bedoelt. Een gedragscode is wat anders dan een kerkorde.