Onderwijsvrijheid en komende verkiezingen

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Ik vind Artikel 23 van onze grondwet (de bescherming van de onderwijsvrijheid) erg belangrijk en wil dit graag meenemen in mijn keuze voor de komende verkiezingen. De reden dat ik deze vraag hier stel is dat ik weet dat juist in de reformatorische zuil sterk wordt gehecht aan dit artikel. Principieel gezien kan ik niet op één van de (kleine) christelijke partijen stemmen, maar welke partijen staan er vergelijkbaar in?

Antwoord

Het Reformatorisch Dagblad schreef vorige week een artikel waarin de verkiezingsprogramma's van alle partijen werden doorzocht op de plannen rond de onderwijsvrijheid. De conclusie:

"Naast de BBB zijn er vijf partijen die in de komende regeerperiode niet willen morrelen aan de vrijheid van onderwijs. Dat zijn DENK, FVD, SGP, ChristenUnie en CDA. Bij DENK zijn veel moslims aangesloten en die hechten aan handhaving en uitbreiding van het islamitisch onderwijs. De christelijke partijen zijn van oudsher de hoeders van de vrijheid van onderwijs. De voorlopers van het CDA ontstonden rond 1900 uit de strijd voor gelijke bekostiging van het openbaar en het bijzonder onderwijs."

Er is zelfs al een volledige website (vrijheidvanonderwijs.nl) aan dit thema gewijd. Ook hier is het denken van de partijen over de vrijheid van onderwijs op een rij gezet.

Als laatste noemen we de artikelenserie van het Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs (VGS): 'Is de onderwijsvrijheid veilig bij de politieke partijen?'.

3 reacties
Stillawake
Ik heb de programma's ook op dit punt nagekeken (ik heb al gestemd via de post).
NSC heeft bij mijn weten ook in het programma staan dat er niet aan artikel 23 gerommeld wordt.
Rembrand
Vrijheid van onderwijs is een van de zegeningen van onze democratie. Deze vrijheid is voor katholieken, moslims, evangelische christenen,  joden, reformatorische christenen,  antroposofen,  renaissance scholen van FVD, "gewone" christelijke scholen en wellicht nog meer levensbeschouwelijke scholen.
Een minder mooie kant vind ik het optrekken van muren , onwetendheid en onbegrip voor elkaar. In het ergste geval mondt dat uit in vijandigheid.
Dat was 60 jaar geleden al zo. Ik zat op een christelijke kleuterschool,  er tegenover was een openbare kleuterschool.  Over en weer scholden we elkaar uit. Geen van allen wist waar het over ging.
Prisma23
Over dit onderwerp is 15 december in Utrecht een symposium

https://verus.nl/agenda/save-the-date-symposium-grip-op-informeel-onderwijs