Dwang om alles te controleren

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van begin 20, ben drie jaar getrouwd en we hebben sinds kort een kindje. Ik heb zelf veel last gehad van een negatief zelfbeeld, maar sinds ons huwelijk gaat dat beter. Toch ben ik erg onzeker en voel ik erge dwang om alles te controleren. Alles moet ook lopen zoals ik het gepland heb en daar doe ik alles aan. Ik ga nooit slapen voordat ik voor de volgende dag mijn planning compleet heb. Mijn man krijgt er steeds meer moeite mee dat alles moet gaan zoals ik het in mijn hoofd heb. Het komt wel goed, zegt hij altijd. Mijn man is zelf vaak te laat, regelt dingen laat, vergeet veel, enzovoorts. Ik ben verbaal nogal sterk, want ik moet alles wat ik wil beargumenteren (voor mezelf). Mijn man geeft dan snel de moed op en 'verliest' naar zijn idee onze discussies. De laatste tijd loopt het niet meer zo lekker tussen ons. Mijn man zondert zich steeds meer af, want hij zegt dat hij niks goed kan doen. Ik vind het heel erg, maar weet niet goed wat ik eraan kan doen. Als ik geen contrôle heb, word ik heel onrustig en voel ik me niet prettig. Ook nu we een kindje hebben gekregen, voel ik elke dag weer die dwang om de hele dag druk bezig te zijn, anders voel ik me aan het einde van de dag schuldig en slecht. Wat kan ik doen, zodat het tussen ons weer goed gaat?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het antwoord ligt in de vraag: loslaten. Hoe? Dat is misschien gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar als je wilt dat het weer goed zal gaan tussen je man en jezelf zul je iets moeten doen, nietwaar. Schrijf eens op wát je allemaal controleert: maak per dag een lijstje (en houdt dat een poosje vol!). Schrap aan het eind van de eerste dag één ding: laat dat aan je man over (Bespreek het uiteraard met hem! Je zult zijn steun nodig hebben!). Bijvoorbeeld: voor morgen wil je alle kleding klaargelegd hebben zodat je wat dat betreft rustig kunt gaan slapen. Nu laat je je man zijn kleding verzorgen… legt hij niks klaar, oké dat is zíjn zorg, de jouwe niet! Ander voorbeeld: jij sluit alle deuren ’s avonds: vraag of hij het doet en dwing jezelf niet te gaan controleren. Laatste voorbeeld: je gaat vandaag niet afwassen, maar laat het staan. Wat gebeurt er met je? Een onrustig gevoel? Nou, en… die afwas wacht echt wel. Beloon jezelf als je een overwinning hebt behaald! De eerste keer de controle uit handen geven is de moeilijkste, daarna wordt het gemakkelijker. Streep dan twee dingen door van je lijstje en ga zo verder tot jezelf tevreden bent. Betrek je echtgenoot bij deze zoektocht naar jezelf zónder er een strijd van te maken. Want strijd levert niet een, maar twee verliezers op. Discussies dus vermijden… schrijf het maar op, dat geeft minder ‘herrie’!

Succes ermee.

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

psychologie
1 reactie
naam
Hoi, ik herken mij wel in jou. Ik wilde ook graag zelf alle touwtjes in handen hebben, anders dacht ik dat de boel in de soep liep. Als het anders ging dan ik had bedacht werd ik er zenuwachtig van (kon dan ook uitroepen; hoe moet het nou?). Ik bedacht ook voor de tijd hoe alles zal lopen, hoe ik het dan moest/ wilde doen enz. Ik ben ook hard aan het werk gegaan om 'de boel' een beetje los te laten.

Je man zegt; 'het komt wel goed', en dat is vaak ook echt zo. En anders loopt het een keer wat anders en dan kun je de situatie wel wat aanpassen en dan komt het alsnog goed.

Het is echt belangrijk dat jij je man een beetje zn gang laat gaan, hem waardeerd, het op zijn manier laat doen. Mijn man vond het ook vervelend dat alles moest gaan zoals ik in gedachten had. 'Laat mij toch', zei hij. Ik heb er hard aangewerkt om wat makkelijker te zijn in alles en hem maar een beetje zn gang te laten gaan. Echt, het is veel fijner! Je man voelt zich dan gelijkwaardig met jou. Misschien helpt het om maar eens een dagje weg te gaan en je man zn gang te laten gaan, ook met jullie kindje?

Ps. het valt familie zelfs op. We komen regelmatig opt laatste moment of te laat aan :-), we vliegen soms ineens uit zonder dat het gepland was enz.

Probeer er aan te werken: dan word het gezelliger, leuker en fijner!