Psalm na het bekendmaken van overlijden gemeentelid

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Ik ben dooplid van een gereformeerde gemeente. Bij ons is het de gewoonte om na het bekendmaken van het overlijden van een gemeentelid, een psalm te zingen. Vaak is dit psalm 103:8. Soms wordt echter vers 9 er ook bij gezongen. Is er een speciale reden om vers 9 soms wel en soms niet te zingen?

Antwoord

Er zijn wel meer Psalmen die gezongen worden na het bekendmaken van een overlijden. Denk aan Ps. 89:19, Psalm 38 e.d. Sommigen zingen alleen 103:8, maar als algemeen bekend is dat er hoop is voor de overledene, ook vers 9. Toch maakt een kerkenraad niet uit of iemand behouden is of dat je dit in het midden moet laten. Je kunt in elk geval wel ook vers 9 zingen, want je spreekt geen oordeel uit over de overledene, maar het is een boodschap voor de levenden.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

dood