(...) Toen we tien maanden getrouwd waren en ik bijna was uitgerekend van ons ee...

Eleos / Geen reacties

Vraag

Wij zijn zestien jaar getrouwd. Toen we tien maanden getrouwd waren en ik bijna was uitgerekend van ons eerst kindje kwam ik er achter dat mijn man boeken las over seks met banale woorden. Later toen we internet kregen en nu nog steeds, kijkt hij regelmatig pornosites.We hebben filternet maar niet alle sites die over seks gaan zijn bekend, dus altijd komt er wel iets door. Door de jaren heen is het dus altijd zo gebleven.We hebben er wel eens over gepraat en hij zegt dat hij het zelf ook niet wil maar het gaat vanzelf weer. Zoals ook deze week toen ik onverwacht thuiskwam en hij achter de computer zat en weer achter een rare site zat. Dan zeg ik er iets van en dan ontkent hij.Of hij zegt dat hij de geschiedenis van de websites bekijkt en dat onze zoon deze had opgezocht. Ik word er zo moe van en als we gemeenschap hebben dan laat ik het maar over me heen komen maar het doet me eigenlijk niets. Wat moet ik hier aan doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wat u naar voren brengt is een veel voorkomend verschijnsel. Veel mannen maken gebruik van porno en met de komst van internet zijn de mogelijkheden daartoe nog eens uitgebreid. En veel van hun partners vinden dit niet prettig. U bent dus absoluut niet de enige die hiermee te maken heeft.
Het is heel goed voor uw relatie dat u uw ongenoegen over het pornogebruik van uw man eerlijk naar voren brengt.

Wel is daarbij belangrijk dat u ook erbij stil staat wat u er zo naar aan vindt. Sommige vrouwen vinden het idee dat hun man zich met een andere vrouw bezig houdt pijnlijk en voelen zich afgedankt. Dit hoeft niet op z’n plaats te zijn: veel mensen die porno gebruiken doen dat omdat ze extra seksuele prikkels zoeken en realiseren zich daarbij heel goed dat wat door de pornoindustrie wordt aangeboden slechts een beeld is, en vaak nog kunstmatig en onecht ook. Maar er zijn ook mensen die dit onderscheid tussen fantasie en realiteit niet kunnen maken en bij wie de beleving die ze hebben bij porno de werkelijke relatie met hun eigen partner gaan ondermijnen.

Ook kan het zijn dat uw man bepaalde ideeën, opgedaan bij het porno kijken, tegen komt bij het vrijen met hem, waarbij u zich niet prettig voelt. En misschien hebt u gewoon morele bezwaren tegen porno.

Ik lees in uw vraag dat u wel gemeenschap hebt met uw man, dus ik leid daaruit af dat er wat dat betreft leven in uw huwelijk zit. Ik adviseer u om u niet al te zeer uit het veld te laten slaan en te proberen in gesprek te komen met uw man hierover. Probeert u er eens achter te komen wat hij precies zoekt. En probeert u zich er ook van bewust wordt waar uw bezwaren in bestaan, zodat u die aan hem duidelijk kan maken. Hopelijk kunt u komen tot een meer open houding t.o.v. elkaar.

In de seksuele omgang met uw man bent u voor hem “de vrouw”, vertegenwoordigt u “de vrouw”. Daarom is het wel belangrijk dat u probeert de dingen te overwinnen die u in de weg staan om die rol te vervullen. En dat uw man zich ook hiervoor inzet.

Ik kan u nog een boek aanraden van Hannier van Reijsingen, “Verborgen ontrouw - over pornogebruik en de effecten daarvan.”

Met vriendelijke groet,
Els de Bruin

Eleos

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Nieuwegein
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk