God weet en kan alles

J. Bayense / Geen reacties

Vraag

God weet alles. God kan alles. God weet alles van tevoren. Lang van tevoren. Als God al wist dat de mens in de fout zou gaan, waarom zette God de boom van kennis van goed en kwaad dan in het paradijs neer? Dan hoefde de Heere Jezus ook niet zo'n groot offer te brengen.

Antwoord

Inderdaad: God weet alles en God kan alles. Dat willen wij ook graag hé? Daaraan kun je zien dat wij niet van Adam verschillen. Want dat is nu precies wat Adam ook wilde. Hij wilde als God zijn. Adam wilde alles weten en alles kunnen zoals God ook alles weet en kan. Daar ligt ook het probleem in de vraag die je stelt. We spreken hier over iets waar de Bijbel, (dus de Heere Zelf) ons geen duidelijkheid over geeft. Daarom kunnen we er ook alleen maar heel voorzichtig over spreken. De boom der kennis des goeds en des kwaads is door de Heere in het paradijs geplant om de mens te beproeven. De Heere vraagt van de mens gehoorzaamheid uit liefde. De mens is niet als een robot geschapen, maar had mogelijkheid om zonder zonde te leven. De Heere geeft het leven in de weg van gehoorzaamheid. Het overschrijden van deze grens betekent de dood. Toch kiest de mens er vrijwillig voor om te zondigen tegen Zijn schepper. Al onze vragen over het waarom brengen ons op een doodlopende weg. Het zijn vragen waarachter de gedachte schuil gaat, dat wij er eigenlijk toch niets aan kunnen doen dat we zo geworden zijn. Paulus schrijft daarover in Romeinen 9 vers 20: "Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoord? Zal het maaksel tot degene, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?" In het offer van de Heere Jezus zie je hoeveel liefde de Heere heeft. Wij hebben gezondigd. Wij hebben de dood verdiend.

J. Baijense

Lees meer artikelen over:

oorsprong van kwaad