Medicijnen en het krijgen van kinderen

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het gebruik van medicijnen en het krijgen van kinderen. M'n man en ik zijn 30 jaar en hebben twee lieve dochters van 5 en 7 jaar waar we heel veel van houden. Vanwege een angst/dwangstoornis slik ik al bijna 4 jaar het medicijn Setraline. Dit werkt goed en de angsten zijn er soms nog wel, maar beheersbaar. Twee jaar geleden heb ik al een poging gedaan om te stoppen en heb na langzaam afbouwen drie maanden zonder medicijnen gedaan. Helaas staken de angsten weer in alle hevigheid de kop op en moest ik weer beginnen met de medicijnen. Nu hoop ik in het voorjaar weer af te gaan bouwen. De reden hiervoor is dat ik heel graag zwanger wil worden en het niet goed is voor het ongeboren kind als je deze medicijnen slikt. De huisarts vindt ook dat ik deze medicijnen niet altijd kan blijven slikken, omdat ik nog jong ben en het in principe niet heel m'n leven kan slikken (tenzij het echt niet anders kan). Zelf zit ik er vaak mee dat ik tijdens het slikken van de medicijnen niet open kan staan voor een zwangerschap en vraag me af of dit 'zonde voor God' is. Anderszijds denk ik dat mijn omgeving denkt dat wij het wel erg relaxt vinden met twee kinderen en het graag zo willen houden. Weinig mensen buiten onze familie weten dat ik deze medicijnen slik. We zouden heel graag nog een derde kindje krijgen en daarom zou ik het liefst vandaag willen stoppen met de medicijnen, maar ik weet dat dat niet verstandig is. Anderzijds denk ik weleens: zou het niet beter zijn als we het zo zouden laten als het nu is? Medicijnen blijven slikken en accepteren dat we niet meer kinderen kunnen krijgen. Als ik nu merk hoe zenuwachtig ik al word als er iets met mijn kinderen is, dan denk ik hoe zou dat moeten zonder medicijnen en met nog een eventuele baby? Ik weet dat God mij kracht geeft in alles en dat Zijn kracht in zwakheid wordt volbracht. En als ik ga afbouwen en op den duur stoppen, wil ik dat ook biddend om Gods hulp doen. Maar zoals u leest, twijfel ik over wat het juiste is. Zou u me hierin advies kunnen geven?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Ik zal proberen je zo goed mogelijk advies te geven.

Allereerst denk ik dat het goed is dat je weet dat het ook goed mogelijk is om met een SSRI een gezond kind te krijgen. Tijdens het eerste trimester bestaat er een licht verhoogde kans op gaatjes in het tussenschot van het hart bij kinderen die in de baarmoeder zijn blootgesteld aan SSRI’s (vooral sertraline en citalopram). Bij sertraline is de kans hierop ongeveer drie keer zo hoog. De absolute kans dat het kind het krijgt is lager dan 1 procent. Met fluoxetine (een andere SSRI) is de kans nauwelijks verhoogd (alleen is dan het advies geen borstvoeding te geven).

Daarnaast bestaat er ook cognitieve therapie. Heb je daar ervaring mee? Dit zou de medicatie kunnen vervangen. Je zou dit met je huisarts kunnen bespreken.

Tot slot moet je natuurlijk altijd afwegen of je een derde kind aan zal kunnen. Het gaat niet om het maximale maar om het optimale aantal kinderen. Dit is iets wat je beter met je omgeving kunt bespreken. En uiteraard heeft het gebed hierin een plaats.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

angstmedicijnzwanger