Onderzekerheid bij collega's

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Ik werk in een team van zes collega's. Altijd heb ik het idee dat ik het niet goed doe. Dit zeggen ze niet, maar dat is mijn gevoel. Ik denk altijd dat de ander het beter kan/is! Hoe kan je hier mee omgaan?

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat jij beschrijft is een probleem waar veel mensen mee kampen. Het is zelfs al in de bijbel te lezen; denk maar aan Mozes, hij begreep niet waarop God hem had uitgekozen om het volk te leiden, hij vond dat Aaron het beter zou kunnen dan hij!

Onzekerheid en een negatief zelfbeeld hebben vaak te maken met een lage zelfwaarde. Je kunt je afvragen hoe dit bij jou is ontstaan? Heeft het te maken met het feit dat je te weinig bevestigd wordt in je werk of in totaal? Het kan te maken hebben met nare ervaringen zoals afwijzingen in relaties en vriendschappen. Ook mensen die als kind gepest zijn, hebben vaak last van een negatief zelfbeeld. Allerlei oorzaken kunnen minderwaardigheidsgevoelens geven. Het kan belangrijk zijn om hierbij stil te staan en je af te vragen of jouw minderwaardigheid wel "passend" is bij je leven van nu! Heb je het vooral in je werk, daar is jouw vraag op toegespitst, of ook thuis? Heeft het te maken met bepaalde situaties of heb je er eigenlijk altijd last van? Zomaar wat vragen die bij mij opkomen als ik je vraag lees.

Op jouw vraag hoe je er mee om kunt gaan, het volgende: Wanneer jouw negatieve zelfbeeld je zo beïnvloedt dat je minder kan functioneren en je in contacten met anderen erdoor wordt beïnvloed dan raad ik je aan om hulp te zoeken. Via jouw huisarts kun je op zoek naar een (christen) hulpverlener die samen met jou kan werken aan dit probleem. Verder helpt het soms, dat hangt van de ernst van de klachten af, om bij mensen die jij vertrouwt te vertellen waar je last van hebt en hen uit te nodigen om jou te vertellen wat ze in je waarderen. Waar ben je goed in? Waarin waarderen mensen jou? Wat zijn je sterke kanten? Neem het wel serieus door je echt af te vragen of ze gelijk hebben, herken je wat ze zeggen? Dit kan jou positief bevestigen. Doel hiervan is om meer evenwicht te krijgen in positieve en negatieve eigenschappen.

Het allerbelangrijkste wat ik je zou willen vragen is of jij eens na wilt denken of jij voor God van waarde bent. Hij heeft Zijn Zoon gegeven, ook voor jou!  Als christen heb je een extra reden om je gewaardeerd te weten, het weten dat God jou heeft geschapen tot Zijn doel! Hij wil dat jij tot jouw bestemming komt, tot het doel waar Hij jou voor heeft geschapen. Als God jou van waarde vindt, dan mag jij dat toch zeker ook?

Praktisch, in contact met jouw collega's, raad ik je aan om het boekje van R. Diekstra te lezen: "Ik kan denken en voelen wat ik wil". Hierin staat een aantal oefeningen die je kunt doen om te leren met je onzekerheid om te gaan. Een goede manier is om te leren denken volgens de GGS methode, je kunt je gevoelens en je gedachte beschrijven in een bepaalde situatie. Zo krijg je meer zicht op onbewuste, irreële gedachten, die bij jou onzekerheid geven. Onzekerheid berust meestal om onbewuste gedachten, zoals "ze vinden mij dom". Er is over dit onderwerp zoveel te zeggen dat ik het niet in één antwoord kan verwoorden. Er is wel veel literatuur over te vinden, ook het boekje van Nico v.d.Voet "Waarom moet ik altijd helpen?" is heel goed en herkenbaar.

Ik wens je heel veel sterkte en goede moed.
Hartelijke groet, Petra van Bodegraven

Lees meer artikelen over:

minderwaardigheidscomplexonzekerheid