Nooit zelfbevrediging gedaan

E. (Betsy) Westeneng / Geen reacties

Vraag

Misschien stel ik nu wel een rare vraag, toch doe ik het omdat deze vraag nog nooit gesteld is. Ik ben een jongen van 28 en goed gezond. Ik heb verkering gehad en kan hier dus ook over meepraten. Met mijn vrienden komt het gesprek ook wel eens op zelfbevrediging, zij doen er allemaal aan. Ik ben de enige die dit nog nooit gedaan heeft. Wel kan ik een natte droom opwekken wanneer ik met mijn fantasieën speel (dit heb ik zelf in de hand). Omdat onder deze rubriek alleen maar vragen staan over hoe er mee om te gaan, lijkt het net alsof het normaal is. Is dit zo? Met andere woorden, is het niet normaal dat ik op mijn 28ste dit nog nooit gedaan heb? En nog een vervolgvraag hierop: is het ‘schadelijk’ om tot op late leeftijd (bijvoorbeeld 30) geen orgasme te hebben? Ik heb deze vraag ook eens aan een predikant gesteld, maar hij had nog nooit iemand gesproken die hier niet aan deed/mee worstelde. Dit maakt mij haast onzeker. Met andere woorden, wanneer ik eens in de maand een natte droom heb, kan ik zo doorgaan totdat ik getrouwd ben? Ik stel deze vraag ook voor hen, die net als mij zichzelf nog nooit bevredigd hebben en haast denken dat het normaal is dat je dit oet. Alvast bedankt voor uw antwoord!

Antwoord

Beste briefschrijver,

Als er met een zekere regelmaat sprake is van spontane erecties en nachtelijke zaadlozingen -ook wel natte dromen genoemd- is dat een bewijs, dat er organisch niets mis is. Dit gebeurt dan onbewust, gewoon omdat het sperma er uit moet. Maar het kan ook komen door een spannende droom of -zoals jij beschrijft- door fantaseren. Het is niet schadelijk om geen orgasme te hebben.

Betsy Westeneng, psychotherapeute en seksuologe NVVS, werkzaam bij Eleos.

Lees meer artikelen over:

zelfbevrediging