Een angstboodschap in de kerk

/ 28 reacties

23-06-2015, 11:37

Op geloofstoerusting.nl vertelt Refowebpanellid ds. G. A. van den Brink over het eenvoudige ‘geheim’ van de wedergeboorte. Op dit moment wordt de lezing uitgebreid gedeeld via Twitter en Facebook. Een korte samenvatting van de lezing staat hieronder redactioneel uitgewerkt.


“Een predikant die alleen vertelt dat je wedergeboren moeten worden, maar niet zegt op welke manier dat moet gebeuren, predikt alleen een angstboodschap. Dat is hetzelfde als aan een ziek kind vertellen dat ze beter moet worden en straf krijgt als ze dat niet doet, maar er vervolgens niet uitleggen hoe ze genezen wordt. Wat een angstboodschap is dat dan en ook oneerlijk.

Maar wedergeboorte gebeurt toch zonder ons, in ons? Een mens kan zichzelf de wedergeboorte toch niet geven? Kan een mens iets bijdragen aan de wedergeboorte? Het antwoord is: nee, dat doet God, maar dat is geen tegenstelling. Wij kunnen onszelf de wedergeboorte niet geven of bewerkstelligen. Dat is wezenlijk. We onderkennen de noodzaak er ook niet van. Helaas.

Wedergeboorte is een radicale, krachtige vernieuwing van ons innerlijk en ons hart. Een verandering die niet kleiner is dan de schepping van de wereld. Zoiets kun je toch zelf niet veroorzaken?! Wedergeboorte is de verandering waardoor je zondige hart veranderd wordt. Dat betekent dat je er niet naar verlangt. Je bent aan de huidige situatie gewend en dat voelt zo comfortabel.

Dus eigenlijk klopt het voorbeeld van dat kind niet of dat van een arme zielige blinde die weer kan zien. Een beter voorbeeld is dat van een dronkaard of van een alcoholist. Die willen niet van hun verslaving af. We kunnen en willen niet geloven. Je bent geen slachtoffer, maar een schuldenaar. Het is actieve opstand tegen God. Een mens wil zelfs helemaal niet bekeerd worden. Je bent zo zondig en vijandig dat je het niet wilt.

Vaak hoor je het argument bij mensen op huisbezoek dat de dominees van vroeger het toch heel anders vertelden... Dus daarom laat je de hemel schieten en kies je voor de hel? Om de mening van dominees of vrienden om je heen, zet je je zaligheid op het spel? Dat laat zien hoe je toestand is als je niet wedergeboren bent. Elke keer als je “ja maar” zegt, laat zien wie je werkelijk bent.

Er zijn teveel trouwe kerkgangers onbekeerd. Dat mag dus niet. Eerlijk onbekeerd zijn, bestaat ook niet. Zonder wedergeboorte zijn al die kerkgangers totaal verdorven. Waarom is er zoveel ontucht, overspel, dronkenschap en verslavingen in onze gezindte? Waarom kunnen wij dat accepteren? Waarom zoveel wanhoop en verlorenheid onder kerkgangers? Omdat dominees mensen niet vertellen dat ze wedergeboren moeten worden. Dat je een hater van Christus bent en dat je God tot een leugenaar maakt. Als je onwedergeboren bent, kies je voor de duisternis en de hel. Dan veracht je Jezus Christus, zoals de mensen in Zijn tijd ook deden.

Ik kom niet vertellen: bid er maar veel om. Nee, je wederstaat altijd de Heilige Geest. Dat is je toestand. Kijk naar je eigen hart en dan zie je dat ik gelijk heb. Wat leeft er in je hart? Kijk eens goed en graaf eens diep.

Hoe word je dan wedergeboren? Door het evangelie. Door de boodschap over Jezus Christus. De Heilige Geest werkt de wedergeboorte. Maar Hij gebruikt middelen, zoals je in je natuurlijk leven levensmiddelen en geneesmiddelen gebruikt. De Heilige Geest gebruikt genademiddelen en dat is het evangelie. Wij denken stiekem dat het evangelie eigenlijk bedoeld is voor bekeerde mensen, voor echte gelovigen. Je hebt er dus niks aan zonder wedergeboorte, denken velen. Stel dat het zo was, dat zou het een waardeloos evangelie zijn. Vergelijkbaar met een reddingsbrigade op het strand die staat te wachten tot mensen veilig aankomen en ze dan pas te hulp schieten. Daar heb je dus niks aan. Het evangelie is echter bedoeld voor onbekeerde mensen. Het komt tot onwillige, vijandige en dode mensen. Tot degenen met een hart vol bitterheid en opstand. En daarom heet het ook “goede boodschap.” Het is zo krachtig dat het dode mensen leven maakt.

God gebruikt het evangelie om ons dode hart levend te maken. God doet daarom twee dingen tegelijk. De genade van de wedergeboorte komt namelijk met de prediking van het Woord mee. Dan zit je hier als een vijand van Christus en de Heere Jezus komt naar je toe en zegt: Ik ben je redder, geloof in Mij! Dat is een bevel. Mijn zoon, Mijn dochter, geef Mij je troep. Hij zegt niet: Mag ik dat misschien hebben. Nee, het is een bevel. Door die vermaning (=bevel) word je wedergeboren. Zodra Hij jou vertelt over Zijn gewilligheid en Zijn genade. Hij wil je vuile hart, niet je opgeknapte hart. Hij zegt: Ik zie je onwilligheid en je weerstand. Hij verplicht het je. Dat is zo krachtig en zo sterk dat je levend wordt.

Over Lydia staat geschreven: De Heere opende haar hart. Maar de Heere betekent hier Heere Jezus. Hij opende haar hart. Zo werkt Hij ook in ons hart. Daarom valt nu de beslissing. Hier klinkt het evangelie. Dan wil Hij dat je nu je hart aan Hem overgeeft, zo slecht en verdorven als het is. Kom je tot Hem? Ben je gehoorzaam aan Hem omdat Hij het wil behouden? Dan ben je wedergeboren! Of komen nu al je jamaars als pop ups naar boven? Ben en blijf je liever die serieuze kerkganger? Dan ben en blijf je evenzo dood in zonden en misdaden.

Hoeveel moet je merken van je wedergeboorte? Niet alles. Net zoals je niet meer weet hoe je ooit lichamelijk geboren werd. Je leidt het af uit je geestelijk leven dat je wedergeboren bent. Dan geloof je met hart en ziel heb je je Zaligmaker lief. Dat is genoeg om te weten dat je wedergeboren bent. Is Jezus jouw Meester en Koning? Dan ben je wedergeboren, want dat zondige hart van jou zal zich nooit aan Hem onderwerpen. Als Jezus het verlangen van je hart is, dan ben je wedergeboren. Dank je Hem daarvoor? Je bent Hem namelijk daarvoor eeuwig dankbaar. Aan wie schrijf je die verandering toe? Aan jezelf of aan de genade van God?

Laten we God danken voor Zijn evangelie. Wat heeft Hem bewogen om zo naar ons om te zien. Dat Hij het niet laat bij: och mocht toch eens dit of mocht toch eens dat, maar dat Hij gekomen is met Zijn heerlijk en heilig evangelie dat ons hart vernieuwt.”

Ds. G. A. van den Brink

op 23-06-2015, 11:37
28 reacties
ariehamelink
25-06-2015 / 09:39
Als ik u uiteenzeting goed heb begrepen is de wetenschap dat ik wedergeboren ben en dat ik dan bij mij zelf moet waarnemen zoals u beweerd maar is dat dan de grond van de zaligheid je ouz het kunnen concludeeren do0or de manier waarop u deze zaak uiteen zet Dus moet ik uiteindelijk bij mezelf dus toch ook in kenmerken aan de weet komen dat je wedergeboren bent ?
Gerard314
25-06-2015 / 14:35
knap ingewikkeld voor een samenvatting...
Omega
25-06-2015 / 18:22
@Gerard314 Ingewikkeld? Voor de doorsnee Bijbellezer is dit vrij eenvoudig te bevatten. Wat begrijp je niet dan?

@ariehamelink Wedergeboorte zonder de kenmerken lijkt me onmogelijk. Niet voor niets roept Paulus op tot zelfonderzoek. "Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt", 2 Kor. 13:5. Een geloof zonder de werken is immers dood (Jac. 2:26).
ariehamelink
26-06-2015 / 09:47
Omega laten we bij alfa beginnen met mijn reactie het geloof zonder de werken is inderdaad dood u haalt teksten aan om u reactie te staven .Als ik zo vrij mag zijn daar nog op in te gaan u hebt daarin gelijk er is geen geloof zonder de werken dat zegt het WOORD en dat is waar maar u vergeet dat het geloof ook een gave van GOD is en dat de goede werken alleen vrucht kunnen zijn van De GEEST der wedergeboorte daar merki ik dus niets van in de verklaring van deze dominee er is nooit en te nimmer enige grond in mijn werken alsof daardoor ik mezelf als wedergeboren kan h kennen Er staat om dan ook maar een tekst te noemen werk uzelfs zaligheid met vreze en beven ,want het is GOD die in u werkt het is alles alleen GODS werk dus soevereine genade is de grond en als vrucht daarvan een vriend mailde me juist en haalde 1petr1 vers 3 aan daar kan ik me dus in vinden k hoop u ook ?
Omega
26-06-2015 / 10:47
@ariehamelink Ik kan me in alle Bijbelteksten vinden, zolang ze maar in hun verband gebruikt worden. Wat ds. Van de Brink in feite zegt is dat God in Zijn Woord ook de belofte van zalig worden meegeeft, niemand uitgezonderd. Oftewel: het bidden, roepen, smeken tot Hem om genade wordt ALTIJD beloond op Zijn tijd. Niet om ons, maar omdat Hij het belooft in Zijn Woord. Hij kan Zijn Woord namelijk niet breken.

In het begin van de lezing zegt ds. Van de Brink helder en klaar het volgende: "Kan een mens iets bijdragen aan de wedergeboorte? Het antwoord is: nee, dat doet God, maar dat is geen tegenstelling. Wij kunnen onszelf de wedergeboorte niet geven of bewerkstelligen." Daar heb je antwoord op je vraag, lijkt me.
ariehamelink
26-06-2015 / 12:09
Weet u over verband gesproken sorry ik verschil van mening met u als ik dat stukje lees dan kent u het draaien zoals u wilt maar het is geen antwoord want in dit geval kun je niet spreken van teksten uit zn verband want dat deed u zelf ook niet maar einde discusie wat mij betreft want u ook zegt eigenlijk als hij wilt dat je je hart aan HEM overgeeft waarom doen veel mensen dat dan niet ? nu omdat de HEERE altijd veel gewillig is dan een zondaar het evangelie is een reuke des doods ten dode of ten leven dat heeft ds vd brink wel gezegd van dood levend gemaakt te worden maar dan gooit hij het kind weer weg met het bad water want en daar gaat het mij nu om k moet dan weer bij mezelf vastellen of ik wedergeboren ben kun je aan een pas geboren kindje ook vragen wanner ben je nu geboren ?
Omega
27-06-2015 / 13:17
Je moet goed lezen @Arie De dominee zegt niet dat je op zoek moet gaan naar kenmerken in jezelf, maar hij zegt dat die zekerheid ligt in dat ene kenmerk: Je hebt je Zaligmaker lief (ondanks dat je bij jezelf misschien nog zoveel mist). Oftewel, kun je zonder de Heere Jezus? Is er een gebedsleven? Als een baby niet ademt weet je ook dat het dood is. Zo is dat in het geestelijk leven precies zo. Dat is toch niet onbekend voor je? Misschien helpt het als je de hele lezing beluistert.
ariehamelink
08-07-2015 / 14:25
Omega ten eerste ik reageerde op de samenvatting van de rede van ds vd brink .En u schijnt me verkeerd te begrijpen k zal proberen nog 1 keer uit te leggen zodat u hopelijk gaat zien dat het meer is dan alleen dat kenmerk .
en inderdaad gaat het om de liefde tot HEM en de vraag heb je HEM lief gekregen zeker . En dan gaat het ten diepste niet om een plekje in de hemel en daarin vervat de wedergeboorte als grond Want daarmee ben je nog niet ingeplant in die Borg en Zaligmaker Want wat dacht u dat je buiten HEM zou je dan als een wedergeborene gerechtvaardigd kunnen worden ? .En k weet wel daar houden zich nu vele degelijke en zware refos zich mee op de godsdienstige benen Mijn vraag is word er juist op dit punt niet te weinig of geheel geen geestelijke leiding gegeven als je over zulke zaken als de wedergeboorte enz een uit een zetting geeft hopelijk is dit ter verduidelijking en hoop ik dat ook u er iets van gaat verstaan met al u wijze adviezen hg Arie
Omega
15-07-2015 / 21:38
@ariehamelink Het klinkt wel enorm ingewikkeld zoals je het nu omschrijft. Na driemaal lezen begrijp ik het nog niet. Koppel je nu de wedergeboorte los van de inplanting met Christus of niet? Dat laatste lijkt me onmogelijk. Door de wedergeboorte (oftewel het eenzijdig en onwederstandelijk werk van de Heilige Geest) wordt een ziel immers direct met Christus verenigd. Of hij dat nu (al) beseft of niet. Anders zou immers een wedergeboren mens alsnog verloren kunnen gaan. En dat is in strijd met wat Jezus Zelf tegen Nicodemus zegt: "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien." Ik leg het nu misschien wat dogmatisch uit.

Eenvoudiger: Wedergeboorte werkt geloof en bekering en is herkenbaar aan de vrucht.
Wilma26
17-07-2015 / 14:59
Het gaat in dit stuk denk ik erom dat je zelf de verantwoordelijkheid hebt. Zie Zijn liefde en neem dat aan, Hij strekt Zijn armen naar jou uit. Armen vol genade. Ook al voel, zie denk, ervaar je in jezelf niets. Het gaat niet om jou, het gaat erom wat Hij je vraagt. Hij wil je hart, alles! Hij wil dat je je leven op Hem richt. Dan kan je Hem eeuwig (nu dus al want je bestaat voor eeuwig) prijzen, roemen en danken voor alles wat Hij heeft gedaan. Hij maakt je vrij van verwachtingen van mensen, meningen enzovoorts en geeft er voor in de plaats vrede en vertrouwen.
Omega
18-07-2015 / 19:17
Mooi gezegd! @Wilma26
Jaleco
22-07-2015 / 18:17
@ Arie je zou het boek eens moeten lezen van John Bunyan : 'Komen tot Jezus Christus. Hoe zondaren tot Hem komen en bij Hem welkom zijn'
https://www.derooboeken.nl/?page=product&viewItem=1&productID=29066

En hier nog een mooie meditatie die pas in het RD stond: http://www.refdag.nl/kerkplein/meditatie/belofte_1_919062

Je schrijft 'het gaat niet om een plekje in de hemel' terwijl Jezus zegt: 'Strijdt om in te gaan!'
Wedergeboorte is geen grond, de grond is alleen het werk van Christus (je kunt ook met je bekering niet voor God bestaan). Wanneer je wedergeboren bent, is dat door Christus. 'Die de Zoon heeft, heeft het leven'.
In sommige gemeenten worden wedergeboorte en inlijving in de Borg uit elkaar getrokken, dit is onbijbels. Het bekende lied van McCheyne zegt heel duidelijk: Toen vluchtt' ik tot Jezus, Hij heeft mij gered! Hij heeft mij verlost van 't vonnis der wet. Mijn heil en mijn vreugd' en mijn leven werd Hij. Ik boog m' en geloofde en mijn God sprak mij vrij!
Als Nicodemus vraagt hoe je wedergeboren kunt worden, wijst Christus hem op het geloof in Hem, lees Johannes 3 er maar op na. Geloven = toevertrouwen, je geheel en al aan Hem overgeven. Met al je troep, zoals ds. van de Brink zegt. Psalm 2: Kus de Zoon opdat Hij niet toorne en gij op de weg vergaat...
Ik hoop van harte dat je dit ook wilt leren kennen.
Rkapitein
23-07-2015 / 23:17
Net als "De predikant" zeg ik je.

Je moet wedergeboren worden.
Je moet je bekeren..

Drink het levende water..

Bekeert u en geloof het Evangelie, want waarom zoud gij sterven?

Johannes 1:22
Rkapitein
23-07-2015 / 23:17
Ik bedoelde johannes 1:12
De7eigenschappen
24-07-2015 / 09:03
Begrijp ik het goed als ik stel dat indien je bent wedergeboren onze Vader in ons werkzaam is? Zo ja wat houdt dat in, welke uitwerking heeft dat dan?
Jaleco
25-07-2015 / 10:11
Beste 7eigenschappen,

Wedergeboorte - opnieuw geboren worden kan niet buiten God om. Het staat heel duidelijk uitgelegd in Johannes 3: de werking van de Geest en door het geloof in Jezus Christus. Wat voor uitwerking heeft dat dan? Sla de bekeringen in de Bijbel er maar op na... het kan 'flitsend' gaan, zoals bij Saulus. Maar 't kan ook stilletjes gaan, zoals bij Lydia (en de Heere opende het hart van Lydia zodat zij acht gaf op wat door Paulus gesproken werd). Je ziet het aan de vruchten... kijk maar bij Dorkas (Handelingen 9).. vol goede werken (ze naaide kleren voor armen en gaf 'aalmoezen' - deed aan liefdadigheid).
De vruchten vind je in Galaten 5: 22: liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
Daar blijft bij dat je geen stappenplan mag maken. Jezus zegt heel duidelijk in Johannes 3 dat de Geest werkt als de wind. Je weet niet waar Hij vandaan komt en naartoe gaat. De Geest werkt bij ieder weer anders (maar het gaat nooit buiten het geloof in Jezus Christus om en het 'Amen' zeggen op dat jij veroordeeld en verloren bent).
Omega
02-08-2015 / 13:00
Mooie uitleg @Jaleco. Complimenten.
ariehamelink
21-09-2015 / 13:45
Beste mensen het schijnt niet helemaal duidelijk te zijn maar k waag nog een poging wat ik bedoel Er is nml een wedergeboorte in engere zin dat is de levend making en er is er een in ruimere zin nml de dagelijkse bekering .
Dat leert ook de Heidelberger in de afsterving van de oude mens en de opstanding van de nieuwe mens en nu goed begrijpen wijlen prof wisse zei het zo en dat is dus wat ik bedoelde het kenmerk van alle kenmerken is dat je aan de kenmerken van je wedergeboorte geen genoeg hebt is er dan 2erlei inplanting dat zou niet schriftuurlijk zijn Maar CHRISTUS in mij is de enige grond en door mij dus CHRISTUS door mij is de vrucht die alleen Hem verheerrlijkt HIJ red keer op keer in de heiligmaking want al dorst je ziel naar GOD van de dorst kun je niet meer leven ook van de honger niet een wedergeboren zondaar gaat alle grond verliezen ook in zn vruchten want die vrucht word uit en niet in ons MAAR UIT CHRISTUS GEVONDEN DUS WAT IS JE GROND NU ? ALLEEN CHRISTUS >Als ik een wedergeboren zondaar mag citeren oa Paulus altijd de doding van CHRISTUS in mij omdragende hij had begrepen dat zn wedergeboorte niet alles was die het vat die vatte het hg een zwerver in refo land
_Sjors_
09-12-2015 / 09:51
“Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven” (Johannes 1:12).

Hier lees ik toch heel duidelijk wat WIJ horen te doen...geloven! Geloof gaat dus vooraf aan de wedergeboorte. En daaraan voorafgaand dus goed luisteren met de oren die God u niet voor niks heeft gegeven.

De wedergeboorte zelf is geheel Gods werk meen ik. In Johannes 3:8 vergelijkt Jezus het werk van de Geest van God met de wind. De wind is onzichtbaar. De wind zelf kan men niet zien maar we kunnen wel zien wat de wind doet. U kan zien hoe de bladeren en takken van een boom bewegen. U kan zien hoe een zeilboot wordt voortgedreven over het meer. U kan een vlag zien wapperen in de wind. Hetzelfde is waar met de Geest van God. U kan de Geest van God niet zien, maar u zou in staat moeten zijn op te merken wat de Geest doet! Als de Heilige Geest echt aan het werk is in een persoon zijn leven dan kan het niet anders dan gezien worden. Men moet dan de vrucht van de Geest zien zoals duidelijk wordt beschreven in Galaten 5:22-23 en Efeziërs 5:9. Mensen kunnen zien hoe wij leven en handelen en spreken, en zij kunnen dan zien dat Zijn Geest aan het werk is in onze levens!

En zodoende mogen er dan weer mensen bereikt worden die zich achter de oren gaan krabben die God hen gegeven heeft om mee te luisteren. Een betere vicieuze cirkel kan ik mij niet voorstellen.
_Sjors_
09-12-2015 / 10:03
Over het algemeen wordt de term 'vicieuze cirkel' gebruikt voor ongewenste situaties, maar het wordt ook gebruikt voor situaties die niet noodzakelijkerwijs ongewenst zijn. Dan betekent het gewoon een zichzelf versterkend effect. In dat verband wordt ook wel de term virtueuze cirkel gebruikt. Dus voor de liefhebbers; virtueuze cirkel is een prima alternatief. Is metaforisch bedoeld, daarbij komend: ik hou wel van paradoxen.

Lees ook deze columns

De Palestijnen willen zo snel mogelijk een zelfstandige staat. De wereld wil dat ook. De Palestijnen beroepen zich op hun historische rechten op Judea, Samaria, Oost-Jeruzalem en Gaza. Ten onrechte. I...
8 reacties
19-06-2015
Aan wie wordt het heil aangeboden? Zijn dat alleen de uitverkorenen, zoals enkele afgescheiden kerken in hun leer proclameren, of wordt de zaligheid aangeboden aan iedere zondaar? Oftewel, is er sprak...
14 reacties
11-06-2015
De EO-Jongerendag is weer in zicht. Aanstaande sabbatdag om precies te zijn. De vraagbaak van Refoweb zal ongetwijfeld weer volstromen met verontruste ouders en hun über-enthousiaste kroost. En het Re...
5 reacties
04-06-2015
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering