Op zondag gebruik maken van radio of televisie

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Mag je op zondag gebruik maken van radio of televisie (i.v.m. het vierde gebod?)

Antwoord

Beste vrager,

Het is heel oude vraag: wat mag je wel en wat mag je niet op zondag. Een aantal decennia geleden had men berekend dat er elke zondag een haf miljoen ruzies waren in de gezinnen over de besteding van de zondag. Dat is nu wel heel wat minder. Toch blijft gelden dat de zondag een andere dag is dan alle andere dagen van de week. Het is een dag die vanuit het positieve gevierd moet worden. Dit is de dag de roem van de dagen. Dit is de hoogste dag. Daarop komt de gemeente samen en mag van de rust genoten worden, die Christus verworven heeft.

De Heere vraagt in het vierde gebod, dat wij die dag zullen heiligen. En heiligen betekent apart zetten van de andere dagen en wijden aan God. Als we dat voor ogen houden, zullen er minder vragen zijn. Natuurlijk blijven er altijd vragen over wat nu  nog wel net kan en wat nu net niet kan. Jouw vraag gaat over het gebruik van de media op zondag. Voorop staat dat ieder in eigen hart en vooral voor Gods oog verzekerd moet zijn van wat geoorloofd is en wat niet. De een zal ergens geen kwaad in zien en de ander wel.

Allereerst zullen we binnen de christelijke gemeente rekening met elkaar moeten houden en elkaar geen aanstoot wezen of ergernis moeten geven. Het kan zijn dat jij er geen been in ziet om wat te luisteren zondags (en dan bedoel ik echt geestelijke programma’s), maar dat je ouders er wel bezwaar tegen hebben. Dan is het goed om je ouders hierin te eren. Overigens kunnen sommige programma´s over het algemeen goed beluisterd worden. Vooral mensen die niet naar de kerk kunnen, vinden het heerlijk als ze ´s zondagsmorgens “Groot Nieuws” kunnen horen en ook soms een kerkdienst, die bijbels verantwoord is. Ook ´s zondagsavonds zijn er een paar programma´s waar men best naar luisteren kan. Ik ken mensen die zelf niet meer kunnen lezen, eenzaam zijn, de hele dag niemand zien, die het heerlijk vinden dat er nog wat te luisteren valt.

De televisie adviseer ik om helemaal niet aan te zetten of minimaal te gebruiken bij hoge uitzondering. Ik heb zelf geen TV dus is er de verleiding niet. Maar in vakantiehuisjes hebben we altijd afgesproken ´s zondags de TV uit te laten. Al kijkt men alleen maar naar het nieuws, dat al gauw geruime tijd in beslag neemt, dan ziet men al zoveel van wereldse zaken dat de zondag er door ontheiligd wordt. Denk maar aan de sport en zoveel andere dingen meer. Laat de zondag een dag zijn waarop van de rust genoten mag worden. Onze catechismus zegt het zo mooi dat we Gods Geest in ons laten werken op die dag.

Nogmaals, het kan zijn dat er vanwege de rust van de zondag is afgesproken om helemaal geen media ´s zondags te gebruiken, dan is dat ten volle te respecteren mits men de zondag echt wil wijden aan God. Laat vooral ons gebed zijn: Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal?

Hartelijke groeten, ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

zondag