Pijn aan mijn testikels

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Ik ben 19 jaar. Ik heb één jaar geleden verkering gehad. In mijn verkeringstijd ging het heel goed, in het bijzonder op het lichamelijke gebied. We onthielden veel, maar genoten wel van elkaar. Echter, als we soms zoenden en tegen elkaar aanstonden, gebeurde het wel eens dat ik heel erg pijn kreeg aan mijn testikels (dat kwam langzaam op, duurde lang en ging langzaam weg). Soms kon ik een uur niet slapen van de pijn. Het gebeurde niet altijd, maar heel af en toe.

Ik heb een zeer goede vriend. Hij heeft verkering. We kunnen op dit gebied goed praten. Hij zei precies hetzelfde probleem te hebben. Mijn vragen: gebeurt dit vaker? Wat is het? Gaat het langzamerhand over? Heeft het misschien ook te maken met zelfbevrediging? (de schaamte in mijn leven waar ik het hardst mee worstel...).

Antwoord

Wat fijn dat jullie konden genieten van elkaar in jullie verkeringstijd en blijkbaar daarbij grenzen konden aangeven en deze ook houden. De pijn die je noemt over pijn aan de testikels is een bekend verschijnsel. Je meldt al dat een vriend met wie je erover sprak dit verschijnsel ook kent. Mogelijk kun je jezelf herinneren als jullie dicht tegen elkaar stonden en elkaar zoenden, dat je opgewonden raakte. Dat is een heel normaal verschijnsel als je uiting geeft aan een verlangen. Bij opwinding wordt de penis stijf. Als de opwinding nog meer toeneemt en de prikkels lekker zijn (lichamelijk en geestelijk) blijft de penis helemaal stijf. Je bent dan zeer sterk opgewonden, de penis volledig stijf, de testikels opgezwollen en door het scrotum omhoog getrokken tegen het kruis aan, aan de basis van de penis. Normaal gesproken volgt gemeenschap en is er ook sprake is van een orgasme, met daarna een tevreden ontspannen gevoel. Echter zoals jullie deden door grenzen te houden door niets te doen met een sterke opwinding kan dit een pijnlijk gevoel aan de testikels teweegbrengen omdat alles lichamelijk in gereedheid is gebracht om tot een zaadlozing te komen en dit niet plaatsvindt. De niet ontladen druk geeft dan een pijnlijk gevoel. Er is geen enkel verband tussen je klacht en zelfbevrediging.

Groet,
Kees den Hamer, Psychotherapeut/seksuoloog

Lees meer artikelen over:

testikelzaadlozing