Popmuziek met christelijke context

G. Slurink / 1 reactie

11-06-2015, 07:58

Vraag

Ik vraag me af hoe je popmuziek met christelijke context als Samson & Delilah van Regina Spektor en het oudere “One of us” van Joan Osborn, moet beschouwen. Maakt de lichtvoetigheid het spottend en gevoelig voor de glijdende schaal?


Antwoord

Beste vraagsteller, 

Ik denk dat dat inderdaad zo is. Ik zou het geen christelijke context willen noemen maar meer een gebruiken van woorden met een bijbelse connotatie. Regina Spektor (van joodse afkomst) gebruikt hier het Samson & Delilah-thema, waarbij het niet gaat om de bijbelse inhoud. Ze gebruikt delen ervan en geeft deze een eigen invulling. Dit gebeurt met grote regelmaat in popmuziek. De bedoeling is vaak gebruik te maken van het gewicht die deze woorden hebben door hun bijbelse connotatie. Deze moeten de song een schijn van diepte geven. Maar merk op dat er geen enkele sprake is van luisteren naar de Bijbel als het woord van God en nog veel minder een onderwerpen hier aan. 

Bij Joan Osborn gaat het nog een stap verder. Of misschien moet ik zeggen bij Eric Bazilian die “One of us” eigenlijk heeft geschreven, maar Joan stemt er volop mee in. Ze stellen zich voor hoe God zou zijn als een zwak mens. Eigenlijk vinden ze de gedachte dat God zo hoog verheven is maar niets, ze zouden Hem liever zien als een gewoon iemand zoals iedereen (“just a slob like one of us").

God kan gekend worden. Hij heeft tot ons gesproken door de profeten en door de Heere Jezus. We hebben de Bijbel als we God willen leren kennen. Maar dat is niet wat Eric of Joan willen. Ze zoeken niet werkelijk de levende God. Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat het lied spottend bedoeld is. In het intro wordt gespot met de wederkomst en het hele lied heeft een spottende ondertoon. De ironie is dat God inderdaad werd als één van ons in Jezus Christus en al Zijn heerlijkheid aflegde om ons te redden. Maar niet als een eenzame zielige persoon die op een telefoontje van de paus zit te wachten, zoals het lied eindigt. God is genoegzaam in Zijn drie-eenheid waarin volmaakte liefde heerst en heeft niemand nodig. Zijn enige drijfveer is Zijn ontferming.

Dit is inderdaad een lichtvaardig gebruik. Eric Bazilian claimt dat hij er niets mee bedoelde. Maar dat is precies het probleem, hij gebruikt Gods Naam lichtvaardig en acht dat betekenisloos. Het is denk ik verkeerd om te denken dat woorden met bijbelse betekenis op zichzelf staan en dat er naar eigen welgevallen mee kan worden omgegaan. De inhoud vindt zijn oorsprong bij God en is gerelateerd aan God. Een spotten met deze dingen is een spotten met God. Een lichtvaardig omgaan met deze dingen is een lichtvaardig omgaan met God. Het vierde gebod zegt dat we de Naam van de Heere niet ijdel zullen gebruiken en dat God niet voor onschuldig zal houden wie Zijn Naam ijdel gebruikt. Dit gaat verder dan een vloekwoord te gebruiken. De essentie is een lichtvaardig omgaan met wie God is.

In de popmuziek kom je vaak thema’s tegen zoals God, engelen, hemel en dergelijke. Maar wat er over gezegd wordt of hoe er mee omgegaan wordt staat meestal ver weg van wat de Bijbel er over zegt. Er gaan bijvoorbeeld nog al wat songs over de hemel. Maar wat daar steevast aan ontbreekt is de ontzagwekkende heerlijkheid van God zoals beschreven in bijvoorbeeld Jesaja 6 of Openbaring 4. Ga er niet in mee omdat de woorden bijbels lijken en een beetje religieus klinken, de inhoud is compleet wat anders. 

Door er wel in te mee te gaan kom je inderdaad op een glijdende schaal: door telkens toleranter te worden -en ik bedoel daarbij in de eerste plaats een tolerantie tegenover jezelf, dat je jezelf toestaat hierin mee te gaan of er op z'n minst er steeds minder een punt van maakt- is het gevaar groot dat je de dingen gaat overnemen en vermengen met wat de Bijbel zegt. Het gevolg is op zijn minst een vertroebelde blik. En het is ook zoals gezegd een lichtvaardig omgaan met God. De Bijbel wijst precies de andere kant op: de vreze des HEEREN is het beginsel van wijsheid. We moeten God en Zijn woord heel serieus nemen, zowel Zijn heiligheid als Zijn evangelie. Door hierin te wandelen groeien we meer en meer naar Hem toe. 

Ontvang een hartelijke groet,
Gerard Slurink

Lees meer artikelen over:

popmuzieksongtekst
Dit artikel is beantwoord door

G. Slurink

  • Geboortedatum:
    12-02-1963
  • Kerkelijke gezindte:
    Reformatorisch
  • Woon/standplaats:
    Lahti, Finland
  • Status:
    Actief
155 artikelen
G. Slurink

Bijzonderheden:

*Voormalig popmuzikant


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
1 reactie
Haas
12-06-2015 / 01:51
Het is maar net hoe je er tegenover staat. Vertroebelt je blik door popmuziek te draaien? Popmuziek, klinkt trouwens best jaren 80 die term. Maar goed, het is ook maar net hoe je er zelf in staat natuurlijk. Muziek is van alle tijden en is vaak maar een momentopname. Een uiting van een individueel gevoel. Is dat slecht? Mwah.. David had er ook wel een handje van.

Dat er thema's aangesneden worden in muziekjes hoort erbij. Het leven enzo..
Je kan het negatief bekijken alsvanduszodoende heeft God het niet bedoelt..

Door zelf te denken wat God denkt over goede smaak is ook een beetje raar!

Dus hierbij wat instrumentale nummers:

https://youtu.be/gQ99OMlI5cg

https://youtu.be/L_XJ_s5IsQc

Terug in de tijd

Waarom is het zo belangrijk te belijden dat Jezus van eeuwigheid Gods Zoon is? Al zou Hij er niet altijd geweest zijn, wat is dan het probleem? Dan kan Hij toch alsnog God zijn?
Geen reacties
10-06-2014
Ik ken iemand met autisme en degene kijkt mensen vaak niet aan en heeft moeite met contact maken. Ook vriendschappen sluiten/onderhouden vindt die persoon erg lastig. Is dit onderdeel van autisme?
Geen reacties
10-06-2021
Als kind is bij mij een hechtingsstoornis geconstateerd. Inmiddels ben ik 20 jaar en vraag me af wat de gevolgen van een hechtingsstoornis op mijn leeftijd kunnen zijn. Ik weet dat ik me niet meer zo ...
Geen reacties
10-06-2008
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering