Door mijn man mishandeld

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik word al 18 jaar door mijn man mishandeld. We gaan sinds kort weer naar de kerk, maar afgelopen donderdag heeft hij me weer geschopt in mijn rug. Ik wil hier weg, maar mag niet omdat er geen overspel gepleegd is. We zijn Ned. Hervormd op Gereformeerde Grondslag (in Almere). Ik ga echt niet meer naar de kerk met hem. Ik vind dit zo hypocriet. Hij leeft gewoon door, zegt helemaal niks en gaat straks rustig in de kerk zitten met een opgeheven gezicht. Ik walg hiervan en heb hulp nodig.

Antwoord

Antwoord 1: Beste mevrouw,

Mijn advies is om met uw man in elk geval naar de kerk te blijven gaan. Waar Gods Woord wordt verkondigd, kan een mens bekeerd worden en tot geloof komen en dat zal dan voorts heel zijn levenswijze gaan bepalen. Vraag de Heere daarom, ook voor uw man.

Daarnaast is het voor u nodig dat u iemand hebt die u wijze raad kan geven. Ik ben het met u eens -voor zover ik kan oordelen - dat het verlaten van uw man het laatste is wat u moet doen. Probeer een hulpverlener te vinden die met u en uw man in gesprek kan komen. Ik hoop echt dat u dit doet. U komt alleen niet meer uit uw problemen. De Heere zegene u.

Ds. C. den Boer  (Barneveld)

Antwoord 2: Antwoord: Op het moment dat een man zijn vrouw slaat, slaat hij in wezen zijn huwelijk in elkaar, is hij bezig met een echtscheiding!! Dus niet op het moment dat de vrouw als gevolg daarvan weggaat, maar de echtscheiding vindt dus op het moment van slaan al plaats.

Tijdens de huwelijkssluiting hebben man en vrouw (voor Gods Aangezicht) beloofd "elkaar trouw te zullen helpen en bijstaan bij alle tijdelijke en eeuwige dingen" en daar hoort dus het slaan NIET bij. Hij schiet dus als man hier ernstig in tekort.

Ik vind ook dat het stel echt professionele hulp moet gaan zoeken, dat kan via de predikant en/of via de huisarts. Als hij geen beterschap belooft, moet de vrouw weggaan. Je moet je naaste liefhebben als jezelf, maar niet ten koste van jezelf.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

mishandeling