Mirenaspiraaltje geadviseerd en twijfels

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Aan mw. Hoek-van Kooten. Ook ik heb last van heftige menstruaties en mijn huisarts heeft mij een mirenaspiraaltje geadviseerd. Ook ik had mijn twijfels over de abortieve kant hiervan. Uit het antwoord van mw. Van Beest op deze site constateer ik het volgende: Bij een mirenaspiraaltje is er een  kleine kans op bevruchting waarbij het mirenaspiraaltje wel abortief werkt. Heb ik dat goed? Mijn vraag is echter ook: Hoe zit dat met "de pil"? Heb je bij de pil ook een kleine kans dat ie abortief werkt? Zoiets stond pasgeleden in een reactie in het RD. Jaren geleden heb ik ooit de pil gebruikt. Ik kon daar toen niet tegen. Nu durf ik dit niet weer te proberen of kan een ander soort pil minder bijwerkingen geven? Wat blijft er verder voor mij over als het mirenaspiraaltje en de pil afvallen om het vloeien tegen te gaan?

Antwoord

Inderdaad is er bij het mirenaspiraaltje een kleine kans op bevruchting. Door datzelfde spiraaltje kan er dan vervolgens geen innesteling plaatsvinden. In de anticonceptiepil zitten twee hormonen: oestrogeen en progesteron. Als de pil nauwkeurig geslikt wordt dan zal er geen eisprong plaatsvinden. Ook het slijm in de baarmoedermond wordt heel erg stug zodat er eigenlijk geen zaadcellen doorheen kunnen. De kans op een bevruchting is dus nihil. Ik ben het dan ook niet eens met de reactie in het RD dat er een kleine kans is dat de pil abortief werkt.

Inderdaad werkt het mirenaspiraaltje wel goed tegen hevige menstruaties vanwege het progesteron wat vrijkomt en het baarmoederslijmvlies doet slinken en zodoende dus minder kans geeft op hevige bloedingen. Bij hevige bloedingen zou je het eventueel kunnen combineren met een andere vorm van anticonceptie zoals het gebruik van het condoom rond de vruchtbare dagen.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

de pilmirenavoorbehoedsmiddel