Ik heb een relatie en we willen leven in een voorzichtige wandel. Dit persoonlij...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb een relatie en we willen leven in een voorzichtige wandel. Dit persoonlijk ook als het gaat om zelfbevrediging. Mede in het licht van 1 Kor 6 zie ik dat toch als zonde. Echter, zeker in een relatie zijn tal van gevoelens en al bij geringe aanraking is er al die opwinding van het lichaam. Als ik me niet bevredig is dit echter een beetje pijnlijk. Mijn vraag is hoe dit komt, of dit schadelijk is of kan zijn? Of is dit niet schadelijk en komt dit er toch via een meer 'natuurlijke weg' nog wel uit? Bedankt!

Antwoord

Natuurlijk reageert een lichaam er op als je wordt aangeraakt. Het zou raar zijn als dat niet zo was. Het betekent gewoon dat een en ander normaal functioneert. Als je elkaar zoent en aanraakt, dan reageert een gezond lichaam daar dus op. En als je samen duidelijk grenzen hebt afgesproken, mag je daar tot aan die grenzen ook van genieten. Het is niet zo dat seksuele gevoelens pas optreden nadat je met elkaar getrouwd bent. Nee, als je een gezonde man of gezonde vrouw bent, dan reageert je lichaam op lichamelijk aanrakingen. Wij zeggen wel eens: “geen seks voor het huwelijk.” Eigenlijk is dat een foute uitdrukking. Het zou beter zijn om te zeggen: “Geen seksuele gemeenschap vóór het huwelijk.”

In ieder geval gaat het in 1 Korinthe 6 niet over zelfbevrediging. Eigenlijk wordt er nergens in de Bijbel over zelfbevrediging als zodanig gesproken. Ik vind wel dat je moet proberen de baas te blijven over je lichaam, maar als het toch wel eens tot zelfbevrediging komt, zou ik daar anderzijds ook niet te zwaar aan tillen. Het is in ieder geval lichamelijk gezien niet schadelijk. Dagelijks worden er zo’n 60 miljoen zaadcellen gemaakt en die moeten toch van tijd tot tijd het lichaam kunnen verlaten. Is het niet spontaan in een zogenaamde “natte droom”, dan anders toch wel via de weg van de zelfbevrediging. Ik merk aan je vraag dat je graag duidelijk wilt horen of het goed of slecht is. Sommige dingen in het leven zijn helaas niet duidelijk met een goedkeuring of afkeuring te beoordelen.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

zelfbevrediging