Mirena wel of niet verantwoord

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ook wij hebben een vraag over de Mirena. Als ik het antwoord van mevrouw Hoek lees over de werking van de pil, snap ik het verschil met de werking van de mirena niet. Want op deze site en ook op die van de NPV lees ik dat de mirena toch in sommige gevallen een abortieve werking kan hebben. Omdat wij de pil niet mogen gebruiken (medisch) willen wij graag weten of de mirena wel of niet verantwoord is als christen.

Antwoord

De anticonceptiepil bevat twee hormonen: oestrogeen en progesteron. Daardoor is een eisprong niet mogelijk, bovendien wordt het slijm in de baarmoedermond daardoor extra stug zodat zaadcellen er eigenlijk niet doorheen kunnen en dus een bevruchting niet mogelijk is. De mirenaspiraal wordt ingebracht in de baarmoeder en heeft vooral een irriterende werking op het baarmoederslijmvlies waardoor een eventuele bevruchting niet kan innestelen. Uit het mirenaspiraaltje komt slechts één hormoon vrij, namelijk progesteron dat plaatselijk werkt. Het slijm in de baarmoedermond zal daardoor wel stugger worden, maar of dat voldoende stug is om geen zaadcellen door te laten, weet ik niet. Ook zou je bij het mirenaspiraaltje wel een eisprong kunnen krijgen omdat dus alleen het hormoon progesteron vrijkomt. En mogelijk kan er dus toch wel een bevruchting optreden en dan wordt vervolgens de innesteling verhinderd.

Ik kan me voorstellen dat je graag precies wil weten hoe groot die kansen zijn, maar dat weten we helaas niet. Dus kan ik ook niet zeggen, hoe vervelend dat ook is. Mensen denken soms dat alles mogelijk is en precies valt na te rekenen, maar dat is dus lang niet altijd het geval.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

de pilmirenavoorbehoedsmiddel