Bijbelse gronden m.b.t. de kinderdoop

M. Kramer / Geen reacties

Vraag

Ik daag iedereen uit mij een sluitend bewijs te geven op bijbelse gronden m.b.t. de kinderdoop, dat de doop in de plaats is gekomen van de besnijdenis, etc. Geen verwijzingen naar het doopformulier of de Heidelbergse Catechismus s.v.p., maar alleen op bijbelse gronden! Wie durft...!!!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Vanuit je vraagstelling maak ik op dat je beweert dat er nergens in de Bijbel staat dat de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen. En daar wil je een antwoord op hebben van iemand die dat wel beweert, je stelt het zelfs als uitdaging. De uitdaging zoals jij hem stelt ga ik niet met je aan. Ik vermoed namelijk dat ik met een biblicist te maken heb, een biblicist gaat op zo’n manier met de Schrift om dat hij/zij voor elke stelling op het gebied van leer en leven een citaat, een letterlijke tekst eist. Is zo’n tekst niet te geven... dan zegt zo iemand: dan is het ook niet Bijbels. Ik ben trouwens nog nooit een biblicist tegen gekomen die consequent was in deze zaken. Deze mensen hebben ook vooronderstellingen, lezen op hun manier de Bijbel. Misschien herken je je hierin.

Je vraagt om de gereformeerde geloofsleer buiten beschouwing te laten. Dat is jammer. Je kunt hieruit zoveel leren. Het is namelijk volledig gegrond op Gods Woord. Je kunt dan ook weten dat iets volkomen Schriftuurlijk kan zijn zonder letterlijk in de Bijbel te staan.

Zo’n Schriftuurlijke zaak is dat de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen. Waarom? We denken dan aan wat de apostel Paulus schrijft  in de brief aan de Kolossenzen 2:11 en 12. Dit zijn zeer belangrijke woorden. Paulus schrijft daar: “In welken (namelijk Christus) gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus; zijn de met Hem begraven in de doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt, door het geloof der werking Gods, die hem uit de doden opgewekt heeft.”

Wat zegt de Schrift nu eigenlijk? Er is veel werk verzet door getrouwe evangeliedienaars maar er zijn enkele prekers binnengedrongen die sommige oud-testamentische ceremoniën weer in willen voeren, waaronder ook de besnijdenis. Paulus maakt zich zorgen over deze ontwikkeling, daarom schrijft hij: inwoners u hoeft zich niet te laten besnijden, want u bent al besneden! Hoe? Door een besnijdenis die zonder handen geschiedt. Je begrijpt dat de ‘gewone’ besnijdenis met handen en een mes gedaan werd. Maar Paulus zegt hier tot Gods kinderen: dat is met u al gebeurd!  Door de besnijdenis van Christus! De besnijdenis waarmee Christus de christenen in Kolosse heeft ‘besneden’. Dat ziet ook op wat ook het Oude Testament al heeft genoemd de ‘besnijdenis van het hart’, die volgens de kanttekenaar betekent de verlossing van de schuld en de heerschappij van de zonde en de reiniging van de harten.

Ik hoop dat je de glasheldere lijn ziet van de besnijdenis naar de Doop, maar dat je vooral ook de betekende zaak ziet. Deze is namelijk van de besnijdenis exact dezelfde als van de Heilige Doop!  Nogmaals: in Kolossensen 2: 11 lezen we, dat de doop in het verlengde ligt van de oudtestamentische besnijdenis.

Lees meer artikelen over:

kinderdoop