Reageren als je iemand hoort vloeken

Ds. J.W. Schoonderwoerd / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraagje waar ik al langere tijd mee zit. Hoe moet je er op reageren als je iemand hoort vloeken? Er wordt vaak gezegd dat je daar wat van moet zeggen, maar is dat in alle situaties verstandig? Als iemand die ik ken -bijv. op school- een grof woord gebruikt zeg ik er wel eens wat van. Niet op vermanende manier maar meer humoristisch (ik weet het niet duidelijker te omschrijven). Maar daar buiten vind ik het erg moeilijk. Er is een groep jongeren waar ik regelmatig mee in aanraking kom, die regelmatig/vaak vloekt en dan ook God's Naam misbruikt. Zij hebben een vijandige houding tegenover "die stomme griffo's" en zoeken regelmatig ruzie. Ik vind het heel moeilijk om er iets van te zeggen als zij vloeken. Leidt het reageren op hun vloeken er niet toe dat ze het juist méér gaan doen, puur om ons dwars te zitten? En als je niet reageert als er iemand vloekt, zondig je dan? Ik hoop dat u me raad kunt geven.

Antwoord

Om met het laatste te beginnen, op grond van Lev. 5:1 en Spr. 29:24 kunnen we zeggen dat de Heere wil dat wij van vloeken iets zeggen. Nooit mogen we gemene zaak maken met vloekers en spotters (Psalm 1). We hebben van hun zonden afstand te nemen. Anders maken wij ons mede schuldig. De Heidelbergse Catechismus legt daarom in antwoord 99 de eis van Gods gebod zo uit, dat wij ons ook niet "met ons stilzwijgen en toezien zulke schrikkelijke zonden deelachtig maken". Tegenover het lasteren van Gods Naam door anderen dienen wij Zijn Naam te belijden. Dit moet onze oprechte bedoeling zijn.

Toch is het soms raadzaam om te zwijgen. Zwijgen kan in bepaalde situaties goed zijn. De Heere Jezus heeft gezegd: "Geeft het heilige de honden niet, noch werpt uw paarlen voor de zwijnen, opdat zij niet te eniger tijd dezelve met hun voeten vertreden, en zich omkerende, u verscheuren." (Mat.7:6). Heeft Hij Zelf niet onder vele lasteringen gezwegen? Zeker, het maakte deel uit van Zijn lijden, maar zou Hij Die altijd volmaakt gehoorzaam was gezwegen hebben, als Gods wet van ons zou vragen om altijd onze mond open te doen?

Zwijgen kan heel veelzeggend zijn. Onze afkeuring, onze huivering, ons verdriet, onze liefde tot de Heere en Zijn eer, kunnen ook dan blijken. Het belijden van de Naam van de Heere is niet alleen een zaak van woorden, maar ook van houding en gedrag, van doen en laten.

We moeten wel oppassen dat we dit argument niet gebruiken om uit lafheid onze mond te houden. De aangehaalde woorden van de Heere Jezus (Mat. 7:6)laten zien waar het ons om moet gaan. Het kan niet de bedoeling zijn dat door onze reactie aan de spot en de woede van de vijanden alleen maar meer voedsel gegeven wordt. Het kan dan in het belang van de eer van Gods Naam zijn om maar te zwijgen. Als het goed is gaat het als we zwijgen niet om ons belang maar om Zijn belang. Want het belijden van de Naam van de Heere is zo belangrijk, dat we goede argumenten moeten hebben om over Zijn Naam te zwijgen. Anders zou ons zwijgen wel eens een verloochening kunnen zijn.

Laten we daarom met het oog op de bedoelde situaties bidden: Uw Naam worde geheiligd. Dat wil ook zeggen: "Geef (... ) dat wij (...) onze woorden en werken alzo schikken en richten, dat Uw Naam om onzentwille niet gelasterd, maar geëerd en geprezen worde." (Catechismus antw.122).

Goede raadgevingen zijn gegeven om een gesprek te beginnen met iemand over zijn vloeken, o.a. in uitgaven van de Bond tegen het vloeken:

- Spreek zelf eenvoudig, beheerst en niet te snel emotioneel.
- Dreig niet te snel met de straf die in het derde gebod genoemd wordt.
- Bij opzettelijk vloeken kan een reactie in de zin van "als je het op een andere manier zonder vloeken had gezegd, dan had ik je even goed begrepen" een ontwapenende invloed hebben.
- Als iemand het uit gewoonte, zonder bepaalde bedoeling doet, kan het tot nadenken stemmen als je bijvoorbeeld vraagt of hij het ook zo gezegd zou hebben als hij het eens op papier had gezet.

Ds. J. W. Schoonderwoerd

Lees meer artikelen over:

vloeken