Zelfbevrediging bij meisjes abnormaler?

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Er staan verschillende vragen en antwoorden over zelfbevrediging. Wat mij echter opvalt is dat het voornamelijk vragen van jongens zijn. Zelf ben ik een meisje van 24 jaar en ik doe nu en dan ook aan zelfbevrediging. Is dat voor een meisje abnormaler? Ik voel me erg schuldig en 'bezoedeld', maar telkens geef ik toe aan die verleiding en doe ik het toch.

Antwoord

Zelfbevrediging komt bij jongens inderdaad veel meer voor dan bij meisjes, maar er zijn heel veel meisjes die ook aan zelfbevrediging doen. Zelfbevrediging geeft inderdaad na afloop vaak een gevoel van schuld en "bezoedeld" zijn omdat dit zo niet aan de bedoeling van seksualiteit beantwoordt.

Dat het bij tieners veel voorkomt, heeft ook te maken met de ontwikkeling van die seksuele gevoelens in de tienerjaren. Het is een leerproces om het een goede plaats te geven in je leven. Seksualiteit op zich is een gave van God: de liefde tussen man en vrouw wordt zo heel intens beleefd en zelfbevrediging is seksualiteit op je eentje.

Je zou voor jezelf een doel moeten stellen om het te verminderen: bijv. "Binnen twee weken wil ik dat de frequentie is gehalveerd", of iets dergelijks. En als het je dan af en toe toch eens te sterk wordt, til er dan ook weer niet te zwaar aan, want anders gaat het zo doorwerken in je dagelijkse leven, maar vecht er wel voor om het zo de baas te worden in plaats van andersom.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

zelfbevrediging