(...) We hebben van alles wat andere mensen niet hebben, we zijn rijk, we hebben...

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

In het Evangelie van Marcus 10:21 staat geschreven: “En Jezus, hem aanziende, beminde hem, en zeide tot hem: Een ding ontbreekt u; ga heen, verkoop alles, wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, neem het kruis op, en volg Mij.” Hoe is zoiets te rijmen met ons dagelijks leven? We hebben van alles wat andere mensen niet hebben, we zijn rijk, we hebben allerlei verzekeringen? Hoe verhoudt zoiets zich tot het volgen van Jezus?

Antwoord

Heel moeilijk om te weten hoe je dit in praktijk moet/kunt brengen! Minimaal is wel dat we van harte bereid zijn al het onze aan Hem te wijden, in Zijn dienst te besteden. Maar het is niet Jezus' bedoeling dat iedereen alles verkoopt. Wie zou het moeten kopen?

Het gebod voor deze rijke jongeling is toegespitst op de situatie van deze man, die zijn geld en bezittingen beschouwde als zijn 'entree-kaartje' voor de hemel. Hij moest leren (en wij een ieder op zijn of haar manier en in zijn of haar omstandigheden) om op Jezus en Zijn werk alleen te vertrouwen om zalig te worden!

Ds. W. Pieters