Goede boeken over schuldgevoelens

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Kent u goede boeken over schuldgevoelens. Het kwijtraken daarvan? Schuldgevoelens die zijn ontstaan door dingen die je hebt meegemaakt maar die onterechte schuldgevoelens zijn. Weet u daar goede boeken over?

Antwoord

Beste vragensteller of vragenstelster,

Er is inderdaad een groot verschil tussen schuldgevoel en schuldig zijn! Een paar titels die hierover gaan: 1. “Schuld en pastoraat”,  van Coert Lindijer (vind ik persoonlijk een goede en heldere manier van uitleg) en 2. “Waarom moet ik altijd helpen”, van Nico van der Voet, vooral het laatste hoofdstuk. Hier komt binnenkort een nieuwe druk van uit.

Verder wordt er in de hulpverlening vooral gewerkt met de REBT (een theorie die onbewuste gedachten opspoort en helpt om dit te corrigeren). Een algemeen boekje, wat niet christelijk is maar wat wel duidelijke handvatten geeft voor wat betreft "misplaatste" gevoelens is van Rene Diekstra, titel: "Ik kan denken en voelen wat ik wil". Dit boekje gebruik ik in mijn praktijk ook veel als oefenboekje.

Ik hoop dat je hier voldoende aan hebt!

Hartelijke groet,
Petra van Bodegraven

Lees meer artikelen over:

boeken