Eindwerkstuk over Alzheimer

Ds. B. de Romph / Geen reacties

Vraag

Ik maak mijn eindwerkstuk over Alzheimer. Is er in de Bijbel ook een gedeelte wat ik daarbij kan gebruiken?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik begrijp, dat je bezig bent met een eindwerkstuk over Alzheimer. Het is een ziekte waarvan we tegenwoordig steeds vaker horen en die ernstige gevolgen kan hebben. De mensen die door deze ziekte aangetast worden, kunnen een heel moeilijke periode in hun leven doormaken. Het is voor de betrokkene ingrijpend maar niet minder voor de omstanders. Of er in de Bijbel van deze ziekte sprake is, is geen gemakkelijke vraag. Het woord Alzheimer zoeken we in de Bijbel tevergeefs, wat nog niet wil zeggen, dat deze ziekte in de tijd van de rondwandeling van de Heere Jezus niet voorkwam. We lezen er in ieder geval niets van. Mogelijk dat deze ziekte wel bestond, maar niet met de naam Alzheimer werd aangeduid.

Of er een ziekte onder Israël bestond, die met de ziekte die wij Alzheimer noemen te vergelijken is, is ook moeilijk te zeggen. Aandoeningen als melaatsheid, bezetenheid, verlamming, blindheid, stom, bloedverlies bij de bloedvloeiende vrouw worden wel in de Schrift genoemd. Ook van deze ziekten waren er die levensbedreigend waren. Verder lezen we van de maanzieke knaap en ook de kanker was onder Israël niet onbekend. Maar verder lezen we bijv. in Mark. 1:34 ev., dat Jezus er velen genas, die door verscheidene ziekten kwalijk gesteld waren en van de duivel bezeten waren. Welke vormen van ziekte daaronder geweest zijn, wordt niet expliciet genoemd, maar er was ook toen een verscheidenheid. Maar van de Heere Jezus wordt in Jes. 53 geprofeteerd: "Waarlijk Hij heeft onze krankheden op Zich genomen en onze smarten heeft Hij gedragen". Ziekten zijn er om der zondewil. "Waren er geen zonden, er waren geen wonder". Maar onder Zijn vleugelen is genezing. Ps. 103 spreekt ervan, dat Hij al uw krankheden geneest, uw leven verlost van het verderf". En al zullen we in dit leven nooit van onze ziekten en kwalen genezen worden, er is helende en genezende kracht in Jezus' bloed. Straks in de eeuwigheid, zal niemand meer zeggen: "ik ben ziek, maar daar zullen alle tranen van de ogen worden afgewist, de dood zal niet meer zijn noch rouw noch gekrijt, noch moeite zal meer zijn; want de eerste dingen zijn weggedaan" (Openb. 21:4). Al wordt dan de ziekte van Alzheimer in de Bijbel niet genoemd, deze ligt toch wel besloten in “al uw krankheen.”

Verder wens ik je veel wijsheid toe bij de afronding van je eindscriptie.

Met hartelijke groet en veel zegen bij je studie.

Ds. B. de Romph

Lees meer artikelen over:

dementie