Afscheiding uit de vagina

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraagje over afscheiding of slijm uit de vagina. Na de eisprong heb ik hier namelijk erg veel last van. En soms ruikt het kruis van mijn pyjamabroek na een nacht slapen daarnaar. Sinds kort gebruik ik geen inlegkruisjes meer, omdat ik hoorde dat dat ontstekingen' in je schaamlippen bevordert. Ik had inderdaad toen ook wel eens witte bolletjes of bultjes. Heeft u een tip voor mij?

Antwoord

Laat ik beginnen met de volgende stelling: elke vruchtbare vrouw heeft afscheiding. Dit is normaal. De wanden van de schede of vagina zijn een slijmvlies en produceren slijm welke hormonaal gestuurd wordt. Daarnaast komt er ook meer of minder slijm uit de baarmoedermond. Ook dit wordt hormonaal bepaald. De slijm geproduceerd door de schede zakt er gewoon uit. De schede heeft geen sluitspier en daardoor kan je zelf niet bepalen wanneer dit slijm eruit “mag”.

Gedurende een cyclus zal de hoeveelheid, de kleur en de consistentie (hoe dun of dik het slijm is) van de afscheiding veranderen. Globaal zal het er als volgt uitzien: na de menstruatie is de afscheiding wit en plakkerig. Rondom de eisprong komt er veel en doorzichtige afscheiding welke heel dun is. Rondom de eisprong kun je van dit slijm lange draden trekken. Deze dagen worden de “wet days” genoemd. Rondom deze periode is de vrouw het vruchtbaarst. Ook is er in deze periode een toegenomen productie van slijm uit de baarmoedermond. Dit noemen we de slijmloper. Eigenlijk is alles klaar om zaadcellen te behouden: het juiste milieu voor ze te verschaffen en ze de weg naar de baarmoeder te wijzen teneinde een zwangerschap te verkrijgen. Na de eisprong wordt de afscheiding weer vaster, witter en soms ook geler. Vervolgens zal de menstruatie zich aandienen en begint de cyclus opnieuw.

De hierboven beschreven cyclus geldt voor vruchtbare vrouwen die geen hormonale anticonceptie zoals “de pil”gebruiken. Bij de meeste pillen is de hormoonsamenstelling van dien aard dat de afscheiding uit de schede gedurende de hele cyclus ongeveer hetzelfde is: dit kan zowel witte afscheiding als dunne, heldere slijm betreffen.

Groeten, José de Jongh-van Hoof, arts

Tags in dit artikel:

menstruatie