Voorgeschiedenis van moeizame gemeenschap

E. (Betsy) Westeneng / Geen reacties

Vraag

Ik heb een aantal vragen tegelijk en zal proberen het zo beknopt mogelijk te formuleren. Even vooraf: Ik ben een jonge vrouw van achterin de 20 en ben 6 jaar getrouwd. Toen we net getrouwd waren lukte gemeenschap hebben niet omdat ik blijkbaar niet kon ontspannen. Omdat het zoveel pijn deed zijn we er mee gestopt. Hebben zelfs gedacht dat ik vaginisme had. We hadden onze eigen manier om samen van elkaar te genieten en seksualiteit te beleven. Mijn man was zeer geduldig en verder hadden we hierdoor eigenlijk geen problemen. Eigenlijk was het gewoon “er tegenop zien” wat ons al die jaren “genoeg” deed nemen met deze situatie. Maar lekker zat het natuurlijk niet helemaal. Al met al; sinds kort heb ik in mijn hoofd de knop om kunnen zetten, wat gelezen, logisch nagedacht, met een spiegeltje eens goed gekeken en gedacht; natuurlijk ben ik niet te nauw en natuurlijk lukt het mij ook op de normale manier te vrijen. Na de tweede keer rustig oefenen met behulp van wat babyolie ging het al! Wat een opluchting. Ik vind het ook een beetje naïef dat ik er destijds  zo makkelijk over heb gedacht van “het zal wel niet lukken...”, alsof je het de eerste keer even zómaar doet. Omdat ik bij een tampon pijn voelde dacht ik; hoe moet dat bij gemeenschap dan wel gaan. Goed, God dank (want het is ook wel zaak van gebed geworden!) nu gaat het wel. Alleen ik besef dat we nu nog maar aan het begin staan. Want het is nu nog zo technisch dat we er allebei nog niet echt van genieten. Dat ik als vrouw op deze manier niet of niet zo makkelijk tot bevrediging zou kunnen komen had ik al eens gelezen en eigenlijk ook wel verwacht, zeker nu ik nog zo “gespannen” bezig ben met ontspannen. Maar het blijkt nu ook dat mijn man erg moet wennen. Hij is gewend geraakt aan het bevredigen met de hand en het lukt hem nu na een aantal keren nog niet om klaar te komen terwijl wij vrijen op dé manier. We willen ons er momenteel nog niet zo druk over maken en hebben zoiets van dat komt vast wel goed (hopen we natuurlijk ook heel erg). Door een moeilijk verleden van mijn man wilde hij in het begin van ons huwelijk geen kinderen omdat hij bang was hen op dezelfde manier op te voeden als zijn eigen vader, met alle ernstige misstanden die hij zelf heeft meegemaakt. Hij was erg bang voor zichzelf.  Echter na behandeling bij Eleos en verwerking van een fors verleden durven we het nu samen wel aan. U begrijpt het al: nu gemeenschap dus lukt, willen we ook heel graag kinderen. En daarom zou het wel fijn zijn als mijn man plezier in onze nieuwe manier van vrijen gaat krijgen.

Mijn eerste vraag is dan ook: Heeft dit gewoon tijd nodig of zijn er nog speciale tips? We willen overigens een beetje relaxed omgaan met onze kinderwens en nu niet elke maand erg gespannen uitkijken naar een zwangerschap. We hebben een pearly besteld waardoor duidelijk zal zijn wanneer ik vruchtbaar ben zodat we niet onzeker hoeven te zijn over onze “rekenkunsten”. Maar verder heb ik zoiets van: gewoon oefenen op deze manier en er vooral ontspannen mee omgaan. Ik merk alleen wel dat ik opeens allerlei vragen heb omtrent de gemeenschap. Ik heb wel eens gehoord dat mannen niet kunnen plassen tijdens de gemeenschap. Ik heb zelf echter al een paar keer gehad dat ik opeens een gevoel heb dat ik heel nodig moet. Terwijl ik dan al dubbel en dwars van te voren ben gegaan, weinig heb gedronken, etc. Ik heb ook heel duidelijk het gevoel dat ik dan toch echt moet gaan want anders gaat het mis. Dit klopt denk ik ook? Vrouwen zouden wel kunnen plassen tijdens de gemeenschap, denk ik. Is dat zo? U begrijpt: een vervelende onderbreking en er komt bijna of helemaal niets als ik dan ga. De blaas zit ook tegen de vagina aan. Het is net of er steeds druk op uit wordt geoefend tijdens de gemeenschap. Ik houd het nu maar op een beetje spanning. Is dat juist?

Waar blijft verder het sperma wanneer dit in de vagina terecht is gekomen? Kun je dit weer uitplassen? Of gebeurt dit laatste alleen als het niet diep genoeg is binnen gebracht? Komt het sperma sowieso weer naar buiten? En is de kans op een zwangerschap kleiner wanneer het sperma niet zo heel diep wordt binnen gebracht? Mijn laatste vraag betreft het moment van ovulatie. Tijdens en vanaf de ovulatie is de vrouw toch ongeveer 24 uur vruchtbaar? Nu kan ik volgens mij altijd vrij goed merken wanneer het zo ver is. Vaak voel ik namelijk even kort dezelfde pijn als bij de menstruatie. Maar nog duidelijker is vaak de afscheiding (slijm) die naar buiten komt. Is het zo dat je hieraan kunt merken dat je op dat moment de meeste kans hebt op vruchtbaar zijn of is dat moment dan al weer voorbij. Met andere woorden; komt afscheiding direct naar buiten of duurt dat een dag of wat voor het helemaal naar buiten is “gezakt”? Omdat een eicel slecht ongeveer 24 uur “leeft” is het dus wel belangrijk om de tijdsduur tussen ovulatie en afscheiding te weten. Mocht de afscheiding pas na een dag naar buiten komen dan is het duidelijk geen “graadmeter” van vruchtbaar moment omdat dat dan al weer voorbij is. Dit waren even mijn vragen. Ik hoop dat u ze kunt beantwoorden. Alvast hartelijk bedankt. Ook het krijgen van kinderen wil ik leggen in Gods Hand. Maar ik ben wel verantwoordelijk om de middelen te gebruiken toch? Hartelijke groet en heel fijn dat u mee werkt aan deze site. Het voorziet duidelijk in een behoefte.

Antwoord

Beste onbekende,

Ik heb je vraag zorgvuldig gelezen. Je ziet dat er veel vragen boven komen rond het thema bevruchting op het moment, dat de mogelijkheid van een natuurlijke bevruchting zich voor is gaan doen. Het is goed dat je er dan zorgvuldig mee omgaat! Je hebt je inmiddels al goed verdiept in de materie.

Ik kan je helaas niet via deze site van dienst zijn. Deze vraag "op maat beantwoorden" lukt namelijk niet op deze wijze. Er zitten nu eenmaal teveel kanten aan die te maken hebben met de persoonlijke situatie. Denk bij jullie alleen al aan de voorgeschiedenis van moeizame seksuele gemeenschap. Ik adviseer je daarom te rade te gaan bij een seksuoloog. Deze kan jullie samen over jullie eigen situatie van advies dienen. Dit voorkomt onnodig tobben, zonder veel uitzicht op goed resultaat.

Bij alle Eleos-vestigingen kun je terecht voor seksuologische hulp. Met de wijze van aanmelding zul je bekend zijn, gelet op het eerdere contact met Eleos.

Betsy Westeneng,
psychotherapeute en seksuologe NVVS, werkzaam bij Eleos

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk