Sterilisatie

drs. A.C. van Beest / Geen reacties

Vraag

Ik lees net dat sterilisatie alleen mag als er sprake is van een levensbedreigende situatie van de vrouw. Mijn vraag is: Bij de laatste zwangerschap vier jaar geleden ben ik zwaar depressief geworden. Nu, na vier jaar, is het nog niet over. De gedachte aan een zwangerschap beïnvloedt ons leven, waardoor wij niet meer van elkaar kunnen genieten en er lichte verwijdering ontstaat. De pil heb ik al voorgeschreven gekregen, maar daar word je nog depressiever van. Is sterilisatie in dit geval verantwoord? Of weet u een andere mogelijkheid zonder hormonen?

Antwoord

Sterilisatie in welke situatie? Sterilisatie is nagenoeg een definitieve ingreep en het is begrijpelijk er niet te lichtvaardig voor te kiezen. Een duidelijke reden is een levensbedreigende situatie. Als de kans groot is dat een vrouw door een zwangerschap zal overlijden dan heb je geen keus. Maar zou dat de enige reden mogen/kunnen zijn? Ik denk van niet en weet ook niet waar deze  opvatting vandaan komt.

In onderhavige situatie gaat het om ernstige depressiviteit en dat is een ernstig zaak. Tijdens de zwangerschap moeten medicijnen gebruikt worden die van invloed kunnen zijn op de baby. Maar door de depressiviteit lijden moeder en gezin. De reactie op de pil wijst op een hormonale component  van de depressie. De pilhormonen en de hormonen in de zwangerschap vertonen verwantschap.

Mij wordt de vraag gesteld is sterilisatie in dit geval verantwoord en ik zeg volmondig:  ja. Niet lichtvaardig maar lettend op de situatie: tijdens de zwangerschap depressief, buiten de zwangerschap door angst geïnduceerde ongewenste relatiestoornis en dat is niet mis, maar valt zwaar voor het hele gezin. Ik denk dat we elkaar geen lasten op mogen leggen die niet te dragen zijn. Deze beslissing kunnen we aan onze Vader in de hemel voorleggen en biddend nemen. Hij kiest toch voor het welzijn van Zijn kinderen?

Een andere methode zonder hormonen is er niet, maar het is ook zo dat in een gering percentage het lichaam omwegen vindt en zwangerschap niet voor 100 procent uitgesloten is. Het is goed om hierover met de gynaecoloog te spreken en die methode te kiezen die de 100 procent het meest benadert. Ik hoop u op weg geholpen te hebben.

Dr. A. C. van Beest

Tags in dit artikel:

sterilisatie