(...) Mijn man is door kanker onvruchtbaar (...) De data's waarop ik menstrueerd...

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Wij weten al een aantal jaar dat wij helaas medisch gezien geen kinderen kunnen krijgen. Mijn man is door kanker onvruchtbaar. Hier hebben we vrede mee en gelukkig heeft de Heere ons laten zien dat wij ons leven ook anders kunnen inrichten. Nu wil het geval dat mijn periodes (vanaf mijn 11e, ben nu 21) altijd vrij regelmatig kwamen. Alleen vanaf oktober dit jaar is het wel erg onregelmatig. De data's waarop ik menstrueerde waren 13 okt., 8 nov. en daarna niet meer. We gebruiken geen anticonceptie en dat willen we ook niet. Voor de Heere is immers niets te wonderlijk. Moet ik hiermee naar een huisarts?? We maken ons er wel zorgen over. We hebben wel wat last gehad van stress maar sinds een maand is dat voorbij. Kan het daar aan liggen? In afwachting van uw reactie, Een bezorgd echtpaar.

Antwoord

Eerst wat algemene informatie over de maandelijkse periode/menstruaties bij een vruchtbare vrouw. De normale menstruatieperiode ligt tussen de 21 en 35 dagen. Hierbij rekenen vanaf de eerste dag van de bloeding. De menstruatie duurt normaal gesproken maximaal zeven dagen, waarbij de bloeding het hevigst is gedurende de eerste drie dagen en daarna minder wordt. Van alle vrouwen heeft één op de drie (eenderde) een volstrekt regelmatige cyclus. Bij de overige vrouwen is het min of meer voorspelbaar en wisselt de periode ongeveer twee tot vier dagen. Dit is mede stress bepaald. De eerste en laatste jaren van de menstruatie zijn bekend en berucht vanwege onvoorspelbare bloedingen en onregelmatigheid. Verder is het hebben van een regelmatige cyclus geen garantie dat deze zo blijft. Zo kunnen vrouwen een paar jaar lang een cyclus hebben van 26 dagen en later wordt deze korter of langer.

Het niet hebben van een menstruatie kan duiden op een zwangerschap, maar kan ook volstrekt andere redenen hebben zoals lichamelijke en psychische stress. Lichamelijke stress komt onder andere voor bij te snel afvallen of bij een te laag lichaamsgewicht. Ook zijn er specifieke medische aandoeningen die de menstruatie-intervallen en -duur beïnvloeden. Het voert te ver om deze allen te benoemen. Veel van deze aandoeningen worden pas van belang wanneer er sprake is van een kinderwens.

In jullie geval waarbij zwangerschap medisch gezien onwaarschijnlijk wordt geacht, denk ik niet meteen aan een zwangerschap, alhoewel ik dit wel zou willen uitsluiten. Eén maand de menstruatie overslaan noodzaakt niet meteen tot een bezoek aan een huisarts. Blijft de menstruatie drie maanden of langer uit dan is dat een goede reden om een huisarts te bezoeken.

Met vriendelijke groet,
José de Jongh-van Hoof (huisarts)

Lees meer artikelen over:

medisch