Archeologie studeren

Ds. A.S. van der Lugt / Geen reacties

Vraag

Ik ben erg geïnteresseerd in geschiedenis. Nou lijkt archeologie mij ook een hele leuke studie. Op zich geen probleem, zult u misschien zeggen, maar ik twijfel omdat ze bij deze studie uitgaan van de evolutietheorie. Dus erg oude vondsten moet je dan dateren op perioden die wellicht onbijbels zijn. En in de evolutietheorie geloof ik gewoon niet, in de zin van dat dieren uit hun eigen soort evolueren en dan 'uitgroeien' tot de soort mens of tot een ander (nieuw) soort dier. Daar zul je dan toch vanuit moeten gaan bij je onderzoek. Je hebt natuurlijk ook andere richtingen die je op kunt gaan, maar je krijgt er toch wel mee te maken. De studie op zich lijkt me verder erg leuk, maar ik weet niet of mijn visie op de evolutietheorie daarbij een belemmering is. Mijn vraag is of u het een goed idee zou vinden zo'n studie te volgen als christen? Of toch maar 'gewone' geschiedenis studeren?

Antwoord

Over de vraag of je als christen archeologie kunt studeren (en archeoloog kunt zijn), kan ik een aantal dingen zeggen. Om te beginnen dat je in de praktijk heel weinig te maken zult hebben met de evolutietheorie. Het vak dat zich hier in veel sterkere mate mee bezig houdt, is de paleontologie. Alleen als je je als archeoloog bezig houdt met het paleolithicum, de oude steentijd, krijg je te maken met het geloof in de evolutie van de mens. In de jongere perioden speelt de evolutietheorie geen rol. Vanaf de midden-steentijd, het mesolithicum, zul je doorgaans ook niet van doen hebben met onbijbelse dateringen, natuurlijk afhankelijk van hoe letterlijk je de tijdsaanduidingen in Genesis wilt lezen.

Je zult echter tijdens de studie archeologie zeker geconfronteerd worden met zowel de evolutietheorie, als met wetenschappelijke dateringsmethoden die onbijbelse dateringen voor artefacten en menselijke resten opleveren. Van de evolutietheorie is het mij heel erg duidelijk geworden dat het een geloof is. Men gelooft er vaak rotsvast in, terwijl de vondsten waarop het gebaseerd is, voor iemand die er niet in gelooft meestal verre van overtuigend zijn.

Dateringsmethoden zoals C14 leveren wat mij betreft het grootste probleem op. Ze zijn niet altijd betrouwbaar, maar soms geven ze volstrekt overtuigende dateringen van bepaalde zaken, die evenwel in tegenspraak zijn met de Bijbel. Ik kan dit niet met elkaar in het reine brengen en dat hoef ik van mezelf ook niet. Ik geloof in de Almachtige Schepper van hemel
en aarde, God, die C14 geschapen heeft en die er ook een halfwaardetijd aan gegeven heeft. Soms lijkt Zijn schepping Hem tegen te spreken; ze kan Hem nooit van de troon stoten.

Tot slot: geschiedenis is een totaal ander vak dan archeologie. Maar ook als je geschiedenis gaat studeren zul je geconfronteerd worden met onbijbelse opvattingen en overtuigingen. Ik denk dat er weinig academische opleidingen zijn waar dat niet het geval is. Dat kan je geloof zeker aan het wankelen brengen, maar het kan je ook helpen om je eigen opvattingen
duidelijker te formuleren.

Namens ds. A. S. van der Lugt

Naschrift redactie: Het bovenstaande antwoord is geschreven door een gemeentelid van ds. Van der Lugt die haar archeologiestudie heeft afgerond.

Lees meer artikelen over:

studiekeuzewetenschap