Hooglied als voorbereiding op onze bruiloft

Ds. A. Huijgen / Geen reacties

Vraag

Zijn er boeken met meditaties, dagboekstukjes, uitleggingen e.d. over Hooglied geschreven? Dit lijkt me een mooie voorbereiding op onze bruiloft (al zou Hooglied vooral beeldend zijn bedoeld, maar toch...). Misschien weet u bepaalde titels of auteurs?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Er is al een wat ouder boekje in de serie "Bibliotheek van Boeken bij de Bijbel" van prof. L. H. van der Meiden, getiteld "Het Hooglied", uitgegeven bij Bosch & Keuning te Baarn. Er is alleen tweedehands aan te komen, maar je ziet 't nog wel eens op rommelmarkten. Een gedegen uitleg, die zowel de oorspronkelijke betekenis van Hooglied als liefdeslied als de Nieuwtestamentische lading als lied dat de liefde van Christus en Zijn gemeente bezingt, recht doet. Hoewel de uitleg goed is, betwijfel ik of het in jullie specifieke situatie is wat je zoekt.

Ik ken geen boek dat zowel Hooglied uitlegt als stof biedt ter voorbereiding op het huwelijk. Over de geestelijke betekenis van het Hooglied is er veel geschreven, maar dat is blijkbaar niet wat je zoekt.

Met vriendelijke groet,
Drs. A. Huijgen

Tags in dit artikel:

boekenHooglied