Heftige menstruatie, de pil en kinderwens

A. Kwakernaak / Geen reacties

Vraag

Wij zijn al een tijdje getrouwd. Voor ons trouwen slikte ik de pil omdat ik heel veel last had van heftige buikpijn, diarree, etc. Ik moest echt naar bed als ik ongesteld was. Ook was ik heel onregelmatig ongesteld, om de 4-10 weken. Nadat ik de pil ben gaan slikken is het echt super vooruitgegaan. Ik had nergens meer last van! Omdat ik ook reuma heb, was dit echt een uitkomst. Hierdoor had ik ook minder last van mijn reuma. Omdat de pil als bijwerking heeft (voor mij dan) dat het als voorbehoedsmiddel werkt -wat wij niet als zodanig willen gebruiken- ben ik na ons huwelijk gestopt. Ik heb dit twee maanden volgehouden... ben nu weer begonnen omdat de buikpijn niet te dragen was.. Alleen, nu zitten we met het probleem dat ik niet zwanger kan worden zolang ik de pil slik, terwijl er zeker wel een kinderwens is! Onze vraag: is er een methode om tijdens het gebruik van de pil of zo snel mogelijk erna, te bepalen wanneer ik het vruchtbaarst ben? Zodat ik hopelijk z.s.m. zwanger ben nadat ik met de pil gestopt ben? Heeft u nog andere adviezen? We vinden het allemaal best moeilijk om goede beslissingen te nemen!

Antwoord

Tijdens het gebruik van de pil is het niet mogelijk om te bepalen wanneer iemand vruchtbaar is. Dit komt omdat de pil de productie van geslachtshormonen remt, waardoor er geen ovulatie of eisprong plaats kan vinden. In het algemeen heeft een vrouw een eisprong 14+ of -2 dagen voor de menstruatie. Omdat u een onregelmatige cyclus hebt, is dit voor u dus niet erg betrouwbaar.

Er zijn ovulatietesten op de markt waar u zelf uw tijdstip van de eisprong kunt bepalen. Dit kan dus niet gebruikt worden in combinatie met de pil. Wanneer u dus zwanger wilt worden, zult u met de pil moeten stoppen. Bespreek met uw huisarts of er op een andere manier iets aan de pijnklachten gedaan kan worden.

R. Kwakernaak, huisarts

Tags in dit artikel:

de pilmenstruatie