Cimbaal

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

Wat is een cimbaal, waarover je bijvoorbeeld in Psalm 150 leest? Is dat hetzelfde als een cimbaal van nu?

Antwoord

Beste vragensteller,

Soms is het moeilijk een goed beeld te vormen bij een instrument die je tegenkomt. Goed dat je om verheldering vraagt! Een cymbaal met een Y is een slaginstrument. Een ander woord voor cymbalen zijn eigenlijk de bekkens die we in Nederland in elk symfonieorkest aantreffen. Een cimbaal is echter een Roemeens tokkelinstrument wat lijkt op de citer.

Deze worden vaak door elkaar gehaald. Maar in Psalm 150 wordt in ieder geval de bekken bedoeld!

Ik hoop dat het antwoord duidelijk is!
Suc6 ermee!

Een muzikale groet,
Bert Noteboom

Lees meer artikelen over:

muziekmuziekinstrumenten