Zwart geld in de collectezak

Ds. A. Huijgen | Geen reacties | 20-09-2006| 00:00

Vraag

Zwart geld in de collectezak; toelaatbaar of de HEERE een gruwel?


Antwoord

Volgens mij kan het antwoord op de vraag in twee duidelijke delen uiteen vallen.

Ten eerste: “zwart geld” wil zeggen: geld dat je niet aan de Belastingdienst opgeeft als inkomen of winst. We moeten dus geen zwart geld hebben, want we moeten eerlijk onze belasting betalen. Geeft de keizer dat des keizers is (Matth. 22:21). Dus voordat je gaat nadenken of je je zwarte geld in de collectezak doet of niet, is er al iets mis. Zwart geld is niet toelaatbaar in de collectezak, niet op de markt of waar dan ook.

Ten tweede een belastingtechnische opmerking (al begeef ik me daar op glad ijs). Als je geld aan de kerk geeft en je hebt daarvan een bewijs (kwitantie, giroafschrift o.i.d.) dan is het aftrekbaar van de belasting. Je hoeft er dus sowieso geen belasting over te betalen; dus waarom zou je zwart geld gebruiken?
 
Met vriendelijke groet,
Drs. A. Huijgen

Lees meer artikelen over:

collectezwart geld

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Ds. A. Huijgen

  • Geboortedatum:
    16-11-1978
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Status:
    Inactief
50 artikelen

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Jezus vindt atheïst

Ik ben net bekeerd tot Christus. Ik ga binnenkort voor het eerst naar een kerkdienst en wil mij ook laten dopen. Ik was al een tijd op zoek naar de waarheid en heb deze lang gezocht in spirituele krin...
Geen reacties
20-09-2024

Nutriwaarde

Heeft Refoweb ook een gezondheidsdeskundige in haar panel? Ik vraag dit omdat ik wil weten of de nutriwaarde van/op food-producten betrouwbaar en richtinggevend zijn of dat het een misleidende vorm va...
3 reacties
20-09-2022

Gemeenschap gehad en geen bloed verloren

Als je gemeenschap hebt gehad en je hebt geen bloed verloren, ben je dan nog maagd? Ik heb wel eens gehoord dat als je ontmaagd wordt, dat je daarbij bloed verliest.
Geen reacties
20-09-2004
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag