(...) Als we TV zullen hebben nadat we getrouwd zijn, mag mijn vriendin dan beli...

B.S. van Groningen / Geen reacties

Vraag

Een probleem. Ik kan kort zijn: Als we TV zullen hebben nadat we getrouwd zijn, mag mijn vriendin dan belijdenis doen, mogen we trouwen, mogen we dopen? Dit alles binnen de Ger. Gem. Ik kan ook uitvoeriger zijn. Ik wil graag weten of regels, regels zijn, zo hard als Verdonk of dat het niet ongebruikelijk is dat er naar de persoonlijke situatie wordt gekeken. Ik ben belijdend lid van de Ger. Gem. en heb 2,5 jaar verkering met een meisje dat nergens aan deed toen ik haar ontmoette. De situatie nu is onvergelijkbaar met toen. Er is veel veranderd, het was geven en nemen waarbij het voor haar vooral veel geven is geweest. Gelukkig kan ze achter haar ‘offers’ staan (hetzij gedaan uit liefde of vanuit eigen hart) en kijkt ze er zonder wrok op terug. Nu over het geven van mijn kant: TV is een deeltje van haar leven, al is dit klein. Het stuit haar echter zo tegen de borst als ze dit niet zal mogen. Ze voelt niet het kwade ervan. Dit snap ik wel, aangezien ik weet wat haar kijkgedrag is (ik kan haar moeilijk aanspreken op het negatieve van TV omdat ze het soort programma's die dan vaak worden aangehaald, niet kijkt, ze is het dus ook gewoon eens met deze kritiek). Mijn standpunt is: Ik ben niet tegen TV maar ik wil hem om diverse redenen niet hebben. Dit heb ik ook aan mijn vriendin uitgelegd, daarbij heb ik gezegd: als het een meisje van onze kerk zou betreffen zou ik hier niet in meegaan. Maar omdat we geven en nemen en omdat ik niet tegen TV ben, nemen we TV, onder voorwaarde dat het maar een klein deel van ons leven inneemt. Ik blijf dus mijn mening houden maar ik vind dat het niet alleen haar beslissing is, maar van ons samen omdat ik er ook verantwoordelijk voor ben. Ik wil heel graag in de huidige gemeente blijven en ondanks alle gebreken voel ik me goed thuis in de Ger. Gem. Mijn vriendin wil als het kan ook in mijn huidige gemeente blijven. Ze gaat catechisatielessen volgen. Mag ze uiteindelijk belijdenis doen en mogen we trouwen in de Ger. Gem. als we TV hebben? Ik ben bang misschien een ander kerkverband op te moeten zoeken. Dat wil ik echt niet. Maar ik wil ook niet TV tot een punt laten worden waar het om draait. Ik vind het belangrijker dat je beseft wat onbijbels is, of dat nu voortkomt uit boeken, TV, internet, tijdschriften, of fantasieën van ons eigen hart. Het is zo onbegrijpelijk voor mijn vriendin als ze mijn vrienden (uit de Ger. Gem.) ziet besluiten om TV te nemen, en die hoef je niet te zoeken, daar word ik wel verdrietig van. En leg het verschil met internet (zelfs Kliksafe) maar eens uit. Heel graag wil ik dat u naast kerkelijke beredenering ook eerlijk vertelt wat u voelt en vindt bij het lezen van dit verhaal als u dat kan en mag doen!

Antwoord

Beste vriend,

Problemen zijn er om opgelost te worden. Maar dan lijkt in dit geval gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want je schets een situatie die best gecompliceerd is. ‘k Probeer je vragen in volgorde te behandelen, of van commentaar te voorzien. Allereerst of regels zo hard zijn als bij minister Verdonk. Er wordt altijd naar persoonlijke omstandigheden gekeken, maar wanneer je in bovenstaand situatie telkens tot een ander standpunt komt, is de geloofwaardigheid van een kerkenraad wel ver te zoeken. Het gaat uiteindelijk om jullie keus, om haar keus en jouw keus. Er is al veel gegeven en genomen. Maar je komt er met betrekking tot de TV niet uit. Is het wel zo’n klein deeltje van haar leven, als ze bij een goed advies toch niet kan begrijpen, dat dit voor haar bestwil is. Kijk, wanneer je het kwade er niet van ziet, dan is het heel erg moeilijk om te aanvaarden de TV weg te doen. En jouw positie dan? Jij hebt gekozen (jullie hebben gekozen) voor een meisje, dat vanuit haar opvoeding niet christelijk was. Dat is een indringend keus. Jij zit in een moeilijk pakket. Je zegt eerlijk, dat je dit bij een meisje die kerkelijk opgevoed is, niet zou accepteren. En je hebt zelf geen bezwaar tegen TV, is dat niet tegenstrijdig? Wat is nu jouw mening? Die wordt bepaald door de voorwaarde: dat het maar een klein deel van haar leven, van jullie leven inneemt. Maar blijft dat zo? ’t Is waar, jij moet ook beslissen, want straks als je getrouwd bent, ben jij het hoofd van het gezin.

Jij wilt bij de Ger. Gem. blijven en je vriendin (als het kan) ook. Wat moet ik daar onder verstaan? Als jullie de TV mogen houden, of zie ik dat verkeerd? Bij het huwelijksgesprek is het onderwerp media altijd een onderdeel.  Per Ger. Gem. liggen er wel verschillen: zeer streng, dus geen belijdenis doen en geen huwelijkssluiting in de kerk. Bij andere gemeenten ligt dit wat genuanceerder. Toch vind ik dit niet de essentiële vraag. Het is uiteindelijk jullie beslissing. En nu noem je nog een ander facet. Vele jongeren, ouderen uit de Ger. Gem. laten een levensstijl zien, die indruist tegen Gods Woord. Dan ga je een verkeerde levensstijl als voorbeeld nemen. Ik vind dit ook onbegrijpelijk. Als het gaat om deze zaken, moeten we een eerlijk antwoord tussen de Heere en onze ziel durven geven, los van kerkelijke bedredeneringen. Uiteindelijk zullen jullie tegenover de Heere verantwoording af moeten leggen en niet tegenover de kerkenraad.

Ik probeer me in te leven in jullie situatie. Ik voel met jullie mee, dat het moeilijk is en ook dubbel. Anderen doen het gewoon, maar jullie denken er nog serieus over. Zelf hebben we geen TV. En die mis ik ook niet, dus mijn mening is ook gekleurd. Maar met de huidige middelen heb je voor nieuwsgaring etc. geen TV nodig. Kerkelijke afwegingen zijn binnen enkele jaren achterhaald. Het is heel gemakkelijk om op de computer alles binnen te halen. Je bent als kerkenraad gebonden aan wat de persoon in kwestie vertelt. We zijn geen rechercheurs. Je moet mensen op hun woord geloven. Maar je moet als kerk wel een grens leggen en die ligt (nog) bij TV-bezit en openinternet. Hoe lang kunnen we dit nog volhouden. We worden soms met open ogen bedrogen, maar die verantwoordelijkheid ligt bij de mensen zelf.

Wat is mijn advies? Als jullie relatie goed is, kan die ook tegen een stootje. De TV neemt zo’n kleine plaats in: zou je de TV dan toch nemen? Probeer er iets positiefs voor in de plaats te nemen in goed overleg met elkaar. Ik kan, ik mag en ik wil jullie niet de raad geven om TV te nemen. Leg dit biddend voor de Heere neer. Zonder TV kun je leven, of niet? Maar zonder Christus niet. Is Hij het dan niet waard om Hem in je huis en hart te mogen ontvangen. Dan is het toch niet moeilijk meer. Laat de TV toch niet tussen jullie en de Heere in staan. Probeer samen met je vriendin tot een oplossing te komen. Laat het geen struikelblok zijn. Zeg ook in een gesprek met de kerkenraad, of enkele ouderlingen eerlijk hoe het er voor staat. Verzwijg niets, maar wees open en eerlijk. Dan moeten ze toch kunnen begrijpen, dat het voor jullie best moeilijk is. Maar als de liefde van Christus jullie harten vervult, dan weet ik zeker de uitkomst: dan willen jullie Hem in alles volgen. Dan worden verschillende zaken een lust en andere zaken een last.

Mocht je nog niet geheel tevreden zijn, stel gerust nog andere vragen of plaats opmerkingen. Je mag ook naar mijn persoonlijk emailadres vragen. Zie op Hem! Alles wat aan Hem is, is gans begeerlijk, daar valt al het aardse genot en de aardse genoegens bij in het niet. Zeker de TV, waar hooguit enkele verantwoorde programma’s te zien zijn.

Met hartelijke groeten,
B. S. van Groningen, een ouderling die probeert zowel kerkelijk als persoonlijk een antwoord te formuleren.

Sterkte bij jullie beslissing!

P.S. Ruth liet bij de grenzen van Moab alles achter! Dat is een keus met God!