In mijn huwelijk kan ik niet goed praten met mijn man, met name niet over geeste...

drs. ing. P.L.D. Visser / Geen reacties

Vraag

In mijn huwelijk kan ik niet goed praten met mijn man, met name niet over geestelijke zaken, en wil dus graag alleen met een andere man/vrouw daar over spreken. Maar dat geeft verwijdering. Hoe moet ik daarmee om gaan of bewust geen contacten zoeken met anderen, met het gevolg dat mij dat een gevoel van eenzaamheid geeft op geestelijk gebied.
ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstelster,

U schrijft dat u niet goed kunt praten met uw man, met name niet over geestelijke zaken. Vervolgens zoekt u naar een manier om dat gemis te vervullen. De wortel van het probleem ligt, zo proef ik, in de gebrekkige communicatie met uw man. Nu is dat juist in het huwelijk van fundamenteel belang. Telkens blijkt weer dat moeiten in het huwelijksleven daarop terug te voeren zijn. En hoe kan het anders -de Schrift spreekt van het “één vlees zijn” van man en vrouw. Dat betekent dat de Heere niet wil dat echtgenoten langs elkaar heen leven. Ik zou u willen aanraden om vóór alles aandacht te geven aan de communicatie met uw man, anders vrees ik dat er meer en meer verwijdering tussen u beiden zal komen.

Ik weet niet welke pogingen u ondernomen hebt om in gesprek te gaan met uw man, ook niet of hij daarvoor ontvankelijk is. Probeert u in ieder geval om uw hart te luchten bij uw man. Breng uw gevoelens maar onder woorden. Beschuldig niet, maar verwoord hoe het in uw hart leeft; uw verdriet, eenzaamheid en teleurstelling. Zeg dat u graag een goed contact wil met hem en dat communicatie zo belangrijk is voor een gezond huwelijk. Denk eens aan hoe Izak en Rebekka teer gebedsleven delen; Gen. 25:21, en hoe de Schrift spreekt over de omgang tussen man en vrouw (Ef. 5:25). Het is ook mogelijk om met een goed bevriend echtpaar hierover te spreken en ervaringen uit te wisselen. Zo kun je van elkaar leren. Als u en uw man ‘lezers’ zijn, kunt u ook eens proberen om samen een boekje over het huwelijk te lezen en er over te praten. In een goede christelijke boekhandel zijn er diverse boekjes te vinden.

Tegenwoordig worden er ook huwelijkscursussen op kerkelijk erf aangeboden. Informeert u eens bij uw predikant of daar mogelijkheden voor zijn in het kerkelijk leven. Als het ondanks alles niet lukt om het gesprek met uw man vlot te trekken zou ik u adviseren om één en ander te bespreken met uw predikant of wijkouderling. Eerst onder vier ogen, daarna met uw man erbij. Heel vaak worden ambtsdragers geconfronteerd met huwelijksproblematiek als er al onherstelbare schade aan het huwelijk is. Het zou veel beter zijn als in een vroeg stadium ambtsdragers bij de zorgen worden betrokken. Naast de zorg van de ambtsdragers kan het nodig zijn om de hulp van een maatschappelijk werker in te roepen. Gelukkig zijn we in de gereformeerde gezindte gezegend met een aantal goede instellingen (De Vluchtheuvel en Eleos bijvoorbeeld). Bij ernstige problematiek kan de maatschappelijk werker doorverwijzen naar een psycholoog of psychiater gespecialiseerd in relatietherapie.

U merkt, beste vragenstelster, dat wat mij betreft de sleutel ligt bij het op gang brengen van echte, wezenlijke communicatie met uw man. Het is natuurlijk begrijpelijk dat, wanneer u daarin teleurstellingen hebt opgedaan, u naar compensatie zoekt. U hebt last van eenzaamheid op geestelijk gebied als u dat niet doet, schrijft u. Het aangaan van goede geestelijke contacten is natuurlijk niet verkeerd. Wel vrees ik dat dat in uw situatie contraproductief zal werken. Wat moet uw man er bijvoorbeeld van denken als u tijd doorbrengt met een andere man (!) om te spreken over geestelijke zaken. Zal hij zo niet in versneld tempo vervreemden van u? Ik denk het wel. Als u contact zoekt met anderen, doet u dat dan in het kader van de gemeente. Bezoekt u dan bijvoorbeeld een bijbelstudiekring of de vrouwenvereniging. Dat zal geen bijgedachten bij uw man hoeven te wekken. In een gezonde christelijke gemeente zal het toch altijd mogelijk moeten zijn om zo het contact met elkaar te zoeken op een opbouwende manier.

Ik hoop zo enige richting gegeven te hebben in het probleem waar u mee tobt. Zoekt u alstublieft met anderen een uitweg en ploeter niet te lang alleen door!

Hartelijk Gods zegen toegewenst, en wijsheid van Hem die mild geeft en niet verwijt,

Ds. P. L. D. Visser

drs. ing. P.L.D. Visser

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk a/d Amstel
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

huwelijk