'Rood' van Marco Borsato

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

Vaak hoor ik negatief praten over het liedje “Rood”van Marco Borsato. Zelf hou ik echt absoluut niet van popmuziek ofzo. Maar toen ik “Rood” hoorde vond ik hem erg mooi. Wat is er mis met een liefdeslied? Ik snap gewoon niet dat dit lied verkeerd is. Ook zingt hij: “Pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn!” Dan denk ik, wat is er hier mis aan? Dit is toch gewoon de waarheid? God zegt toch: Geniet van de dagen uwer jongelingsschap? Mag je dan niet genieten van dit liefdesnummer?

Antwoord

Beste vragensteller,

Bedankt voor je eerlijke en open vraag. Mijn antwoord is geen ja of nee. Het is namelijk niet de bedoeling dat ik ieder liedje van elke (pop)artiest ga behandelen of het goed of fout is. Wel kun je in andere antwoorden van mij richtlijnen vinden hoe je hiermee om kunt gaan.

Als eerste, op je vraag ingaand, denk ik dat je een Bijbeltekst verkeerd aanhaalt. Ik kan nergens vinden dat God zegt: “Geniet van de dagen uwer jongelingsschap” (en zeker niet in de lijn van pluk de dag). Wat er op lijkt, ik denk dat je dat bedoelt, is Prediker 12 :1: “En gedenk aan uw Schepper in de dagen van uw jongelingsschap, eer dat de kwade dagen komen, en de jaren naderen, van welke gij zeggen zult: Ik heb geen lust aan dezelve.” Zoals je leest gaat dat ergens anders over. Salomo zegt daar, denk als je jong bent aan je Schepper. Doe dat als je jong bent want als je oud geworden bent zul je misschien zeggen: ik heb er geen zin in en geen behoefte aan. Het is belangrijk de Bijbelteksten goed en in zijn verband te lezen. Want door foute interpretatie, uitleg e.d. zijn al veel misverstanden en problemen ontstaan.

Nu het liedje van Marco Borsato:

Rood is al lang het rood niet meer
Het rood van rode rozen
De kleur van liefde weleer
Lijkt door de haat gekozen
Dat mooie rood was ooit voor mij
Een kleur van passie en van wijn
Ik wil haar terug, die mooie tijd
Maar zij lijkt allang vervolgen
En alle beelden op tv
Van bloed en oorlog om ons heen
Werken daar ook niet echt aan mee
Dus ik neem heel bewust het besluit
De krant leg ik weg
En de tv gaat uit
Vandaag is rood de kleur van jouw lippen
Vandaag is rood wat het hoort te zijn
Vandaag is rood
Het rood van rood wit blauw
Van heel mijn hart voor jou
Schreeuw van roodbedekte daken dat ik van je hou
Vandaag is rood gewoon weer liefde tussen jou en mij
Ik loop de deur door naar buiten waar de zon begint te schijnen
Laat alles achter, kijk vooruit en met mijn laatste rooie cent
Koop ik een veel te grote bos met honderdvijftig rode rozen
Een voor elk jaar waarvan ik hoop dat jij nog bij me bent
Vandaag is rood de kleur van jouw lippen
Vandaag is rood wat het hoort te zijn
Vandaag is rood
Het rood van rood wit blauw
Van heel mijn hart voor jou
Schreeuw van roodbedekte daken dat ik van je hou
Vandaag is rood gewoon weer liefde tussen jou en mij
En nu sta je hier zo voor me
De rode avondzon streelt jouw gezicht
Je bent een wonder voor me
Denk ik, terwijl een doorn mijn vinger prikt
Rood is mijn bloed dat valt op de grond
En even lijk ik verloren
Maar jij brengt mijn vingers naar je mond
En je kust ze
En ik weet
Vandaag is rood de kleur van jouw lippen
Vandaag is rood wat het hoort te zijn
Vandaag is rood
Het rood van rood wit blauw
Van heel mijn hart voor jou
Schreeuw van roodbedekte daken dat ik van je hou
Vandaag is rood gewoon weer liefde tussen jou en mij
Vandaag is....rood
Gooi de loper uit
En drink een goed glas wijn
Pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn
Vandaag is rood gewoon weer liefde tussen jou en mij
Vandaag staat rood weer voor de liefde
Tussen jou en mij

Voor de zomervakantie kwam er een koorlid, Charlotte, (verzonnen naam) bij mij en vroeg: “zullen we het liedje Rood van Marco Borsato ook gaan zingen op koor?” Daarop was mijn tegenvraag, “zing het liedje eens voor, waar gaat het liedje over?” (ik kende het toen nog niet). Charlotte zei: Ja, ik ga hem niet voor zingen en, ik ken hem ook niet uit mijn hoofd dus... “Maar, waar gaat het liedje over dan?” vroeg ik nog een keer. Charlotte: “Het gaat over, rood is de kleur van je lippen en van de liefde”.

Ik kende de bovenstaande liedtekst niet maar heb voor het koor gezegd dat ik haar samenvatting in ieder geval schitterend vond. Rood is de kleur van onze lippen maar ook van De liefde. De liefde die onze Heere Jezus Christus had en gaf toen Hij o.a. roodbebloed aan het kruis hing voor onze zonden! Lezer(es), dat is echte liefde! Staat de kleur rood, het bloed van de Heiland, ook al  tussen God en jou in? Voordat je de geniet van elke dag die God je geeft is het slimmer om eerst aan je toekomst te denken. En... ga voor een echt geweldig goede investering, het eeuwige leven bij Hem, naar Hem! Staat jou toekomst vast in de Heere Jezus Christus? Kijk dan eens hoe vol van inhoud en/of waarde een lied bijvoorbeeld is.

Pluk de dag, want het kan zo de laatste zijn. Jouw laatste dag, dat is ook de eerste dag. Na de laatste dag van jou hier op aarde komt/volgt automatisch een ontmoeting tussen God en jouw persoonlijk. Hij oordeelt dan in de eerste plaats wat jij met Zijn Zoon hebt gedaan. Maar daarna zal Hij alles oordelen of het goed of fout was. Voor de mensen die de Heere Jezus niet ‘nodig’ hadden op aarde, die aan Hem al plukkend voorbij zijn gegaan, zal het nooit meer genieten zijn. Voor deze kan het nu elke dag de laatste zijn. Maar in de Heere Jezus is er een toekomst, een nieuwe, eeuwigdurende, dag.  Grijp naar die Dag en dat kan alleen door de Koning, Die door Zijn (rode) bloed het onmogelijke voor ons mogelijk gemaakt heeft. Tip: lees ook eens Lukas 12:13-21.

Zou je voor mij hierover een liefdeslied willen schrijven? Ik zie er naar uit! Wat een diepe inhoud van eeuwige waarde zal daar dan instaan! Vergelijk de inhoud van het liedje eens met de inhoud van het evangelie. Geniet van het leven met Hem! Ken je Hem nog niet? Dit is absoluut mogelijk, ook voor jou! Over het liedje zelf hoef ik geen oordeel te vellen. Leg het naast Gods woord en maak je keuze.

Heel veel sterkte met het maken van de juiste keuzes toegewenst!

Bert Noteboom jr.

Lees meer artikelen over:

popmuzieksongtekst