Ze zeggen dat het antidepressiva niet verslavend is. Maar als je er mee stopt zi...

Theo van der Sluijs / Geen reacties

Vraag

Ze zeggen dat het antidepressiva niet verslavend is. Maar als je er mee stopt zijn er wel onthoudingsverschijnselen zoals hoofdpijn en slapeloosheid. Maar dit zijn ook symptomen van een depressie. Dus zijn ze toch niet verslavend i.v.m. optredende onthoudingsverschijnselen? En hoe weet je dat je ‘gewoon’ onthoudingsverschijnselen hebt of dat de depressie weer terugkomt zodra je stopt?

Antwoord

Er zijn diverse soorten antidepressiva op de markt. In hoofdlijnen zijn deze weer in te delen in drie groepen:

- Tricyclische antidepressiva (TCA's), ook wel de klassieke antidepressiva genoemd.

-Niet-tricyclische antidepressiva, selectieve serotonineheropnameremmers (SSRI's). Waaronder Fluoxetine (Prozac).

-MAO-remmers (o.a. moclobemide).

We weten heel goed dat stoppen met antidepressiva aanzienlijke geestelijke en lichamelijke reacties tot gevolg kan hebben. Wij adviseren niemand om op eigen initiatief te stoppen met het gebruik van deze middelen. Dit moet altijd gebeuren in overleg met de huisarts.

Theo van der Sluijs, Stichting Voorkom

Tags in dit artikel:

medisch