(...) Als er maar één ware God bestaat, hoe komen mensen dan aan zo gigantisch v...

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

Waardoor ontstaat de grote variëteit aan godsbeelden? Als er maar één ware God bestaat, hoe komen mensen dan aan zo gigantisch veel verschillende godsbeelden, variërend van volledig onkenbaar tot volledig antropomorf (op mens lijkend)? Waarom is de één voor vrede en de ander voor oorlog? Waarom bestaat de een uit drie personen (de christelijke drie-eenheid) en de ander uit slechts één?

Antwoord

Beste vraagsteller, het is een wezenlijke en diepborende vraag die je stelt. Al die Godsbeelden, het kan een mens wel eens duizelen. Het kan je zelfs in verwarring brengen. Welke Godsvoorstelling is nu de juiste? Er zijn er zoveel dat je soms van door de vele bomen het bos niet meer ziet. Hopelijk mag ik je als een soort boswachter een beetje de weg wijzen.

De grote filosoof Feuerbach zei destijds: Godsdienst is projectie. Een creatie van de menselijke geest. Niet god schept de mensen, maar de mensen scheppen zich een god. Want de mens zoekt houvast. Daarbij schept iedere godsdienstige mens zich een god zoals hij zich die wenst. Met die uitspraak is veel verklaard over het bestaan van zoveel verschillende godsbeelden, al delen we de levensfilosofie van Hegel op geen enkele wijze. Het is de houding van de atheïst. God is geen gedachtespinsel maar bestaat werkelijk en is onze Schepper. Al moeten we wel toegeven dat wij mensen van nature geneigd zijn om eigenmachtig een beeld van God te vormen. Dat is in strijd met het tweede gebod van de wet uit Exodus 20 en dus zonde. Het leidt ook tot allerlei misvormingen en karikaturen van de ware Godsdienst.

Bij de vorming van het “Godsbeeld” kunnen levenservaringen en omstandigheden een rol spelen, maar heel sterk  bepalend is toch  onze opvoeding via thuis en school. Hoeveel scheve voorstellingen van God zijn er bijvoorbeeld niet ontstaan door een verkeerde overdracht. Daarbij ontstaat er een enorme variatie, met als uitersten de voorstelling van een lievige God, die uiteindelijk alle mensen zaligt tot en met een fatalistisch denkbeeld van een wrede God, waarbij je maar moet afwachten of je tot die enkelingen behoort die door Hem van eeuwigheid zijn verkoren. (En dan hebben we het nog niet eens over godsbeelden buiten het christendom.) Het zal duidelijk zijn dat de duivel dat prachtig vindt. Door de veelheid van voorstellingen werpt hij een rookgordijn op en verduistert hij het zicht op de ware God.

De oplossing is even simpel als moeilijk. Want een correctie van onze eigenmachtige beeldvorming van God betekent niet minder dan bekering. Het vraagt een restloze onderwerping van ons aan het Woord van God. In de Bijbel openbaart God zichzelf en zegt Hij wie en hoe Hij is. Wij moeten terug naar het Bijbelse Godsbeeld. Om te blijven bij de (niet zo gelukkige) term “Godsbeeld”: De Heere tekent Zichzelf uit in zijn woord. Daarom moet de overdracht in de opvoeding ook Bijbels evenwichtig zijn. Vandaar ook dat zondag 45 van de Heidelberger Catechismus ons voor houdt dat we de Heere moeten aanbidden, aanroepen zoals Hij zich in zijn Woord heeft geopenbaard. En de kern is dat we door de Geest geleid de Heere Jezus, als Zaligmaker,persoonlijk leren kennen. Dan hebben we niet alleen maar een voorstelling van God, maar door het geloof contact met Hem.

Johannes 1: zegt: “Niemand heeft ooit God gezien, de eniggeboren Zoon, die in de schoot des Vaders is, Die heeft Hem ons verklaard” (letterlijk “geëxegetiseerd”). En in Johannes 14 zegt Jezus: “Wie mij gezien heeft, die heeft de Vader gezien.” Christus is het afschijnsel van Gods heerlijkheid, het uitgedrukte beeld (“karakter”staat er letterlijk in het Grieks) van Zijn zelfstandigheid (Hebreën 1 vers 3). Laat het ons gebed zijn: Heere u die mij kent zoals ik ben, leer mij U meer en meer kennen zoals U bent, in de Zoon van uw liefde!

Hartelijke groet,
Ds. A. van Vuuren