(...) mijn ouders zijn er fel optegen als ik verkering met hem neem, want ze vin...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vriend, hij is een paar maanden jonger dan mij (ik ben 16), maar mijn ouders zijn er fel optegen als ik verkering met hem neem, want ze vinden ons nog veel te jong. Bovendien zeggen ze dat die jongen niet bij mij past, hoewel ze alleen nog maar een foto van hem hebben gezien. Hoe kan ik nu het beste handelen, want we geven wel enorm veel om elkaar.

Antwoord

Vraag: Ik heb een vriend, hij is een paar maanden jonger dan mij (ik ben 16), maar mijn ouders zijn er fel optegen als ik verkering met hem neem, want ze vinden ons nog veel te jong. Bovendien zeggen ze dat die jongen niet bij mij past, hoewel ze alleen nog maar een foto van hem hebben gezien. Hoe kan ik nu het beste handelen, want we geven wel enorm veel om elkaar.

Antwoord: Ja, dat is iedere keer weer een moeilijk dilemma. Jullie geven veel om elkaar en je ouders vinden jullie nog echt te jong en bovendien vinden ze dat die jongen niet bij je past. En inderdaad is 16 jaar ook nog wel heel erg jong. Je bent dan meteen al zo gebonden. Probeer er voor te zorgen dat deze kwestie met je ouders niet in een ruziesfeer terecht komt, want dan wordt het zo’n ‘wedstrijd’. Vraag op een rustig moment nog eens waarom je ouders hem niet geschikt voor je vinden. Ik vind wel dat ouders dat dan ook eerlijk moeten zeggen.

Zou je de relatie met je vriend niet gewoon in de vriendschappelijke sfeer kunnen houden? Dan kun je gewoon gezellig met elkaar èn met andere vrienden omgaan zonder dat het meteen het zware stempel (en de verplichtingen) van ‘verkering’ krijgt. Dat lijkt me eerlijk gezegd voor alle partijen het beste. Bovendien kunnen je ouders dan eens ‘gewoon’ met hem kennis maken. En wie weet groeit er dan in de toekomst nog eens een mooie verkering uit of niet...

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering