(...) Hoe kan ik nu verlangen naar God zonder Hem te kennen? Ik begrijp het niet...

Ds. W. Harinck / Geen reacties

16-08-2006, 00:00

Vraag

Ik ben 24 jaar en heb al heel wat jaren geworsteld met geloofszaken op de manier zoals ze bij ons in de Ger. Gem gepreekt worden. Het laatste jaar worstel ik echter op een andere manier. Nog steeds kan ik het niet met God eens zijn en betekent Hij niets voor me, ook ken ik Hem niet. Wat ik echter zo vreemd vind is dat ik ondanks dat alles, het gevoel heb dat ik God mis en het niet zie zitten om zonder Hem verder te gaan. Ook verlang ik ernaar om van God te horen. En als er gezongen wordt: "Uw woord kan mij, ofschoon ik alles mis, Door zijnen smaak, èn hart èn zinnen strelen", dan is dat precies wat ik ervaar. Mijn vraag is dan ook: Hoe kan ik nu verlangen naar God zonder Hem te kennen? Ik begrijp het niet. Ik ben bang dat ik naar ‘iets’ verlang wat niets met de God te maken heeft en dat mijn gemis altijd zal blijven. Ik heb geen vrede.

Antwoord

Bij het lezen van jouw vraag moest ik denken aan de bekende uitspraak van de kerkvader Augustinus: “Onrustig is ons hart totdat het rust vindt in God”. Verder zou ik je aan willen raden om het zeer pastorale en schriftuurlijke boekje van ds. G. Wisse (de bekende prof.) “De droefheid naar God” te lezen. Laat het voor jouw onverklaarbare gemis je maar veel uitdrijven tot de troon van Gods genade. Vertel de Heere maar dat er geen vrede is in je hart. Hoop op Zijn Woord. Want bij de Heere is vergeving. Hij is groot van goedertierenheid. In Christus Jezus is er ook voor jou zaligheid en vrede met God.

Ik hoop dat het gemis in je hart maar op één manier vervuld kan worden, namelijk door Hem van Wie het Woord zo heerlijk spreekt. De Christus der Schriften in Wie zaligheid is voor een iegelijk die gelooft. Honger dan maar veel naar de Heere. Zeker, ik weet dat je van de honger niet leven kan. Toch is er een verborgen en onverklaarbare zoetheid in het zoeken en vragen naar de Heere vanuit alle gemis en gebrek aan onze kant.

Verder zul je jezelf als een vat vol tegenstrijdigheden waarnemen, denk ik. Want hoewel je aan de ene kant zegt dat de Heere niets voor je betekent en je het maar niet met God eens kan worden, vertel je aan de andere kant naar Hem te verlangen en smaak te hebben in Zijn Woord.

Ik wens je toe om eerlijk te mogen zien dat je een verloren zondaar bent voor God en dat je zo bij de Heere komen mag!  Lukas 19:10: Want de Zoon des mensen is gekomen, om te zoeken en zalig te maken, dat verloren was.

Ds. W. Harinck

Dit artikel is beantwoord door

Ds. W. Harinck

  • Geboortedatum:
    24-02-1958
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Moerkapelle
  • Status:
    Inactief
33 artikelen
Ds. W. Harinck

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik ben opgevoed in de Ger. Gem. Door allerlei problemen -misbruik, daarna in het sm-circuit gekomen waar ik tot voor kort nog in zat, heel veel problemen in mijn gezinssituatie thuis etc.- heb ik op e...
Geen reacties
16-08-2017
Misschien kunt u een reactie geven op deze vraag. Ik ben een jonge, getrouwde vrouw. Ik ben zwanger van ons eerste kindje en wij zijn lid van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Hierin zijn we al...
20 reacties
16-08-2011
Wat wordt er bedoeld met de uitdrukking: Gods wet wordt in je hart geschreven? Dit staat bijvoorbeeld in Jeremia 31.
Geen reacties
16-08-2003
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering