Wanneer weet je Christus' eigendom te zijn? (...) Heb je dàn Christus gevonden?

drs. I. A. Kole / Geen reacties

08-06-2006, 00:00

Vraag

Wanneer weet je Christus' eigendom te zijn? We moeten toch niet alleen geloven dat "Jezus is de Christus" maar behoren toch te wéten dat jouw zonden om Zijn verdienste vergeven zijn?  Bestaat dat weten dan alleen uit een redenatie dat als je de Heere elke dag nodig weet te hebben, Hem elke dag vraagt om wijsheid, licht en kracht, je dus ook oprècht in Hem gelooft? Heb je dàn Christus gevonden?

Antwoord

Als je enige troost is, dat je met lichaam en ziel, beide in leven en sterven het eigendom bent van onze getrouw Zaligmaker Jezus Christus. Die met Zijn dierbaar bloed voor al je zonden volkomen betaald heeft en je van de macht van de duivel verlost heeft (Heidelbergse Catechismus vraag en antwoord 1). Dat is het werk van de Heilige Geest. Die is gekomen is om Christus te verheerlijken (Joh.16:14). Dat is het begin van het werk van de Geest in een zondaar en de geestelijke groei is daarna ook het werk van de Geest. Dat betekent dat ik minder word (steeds meer kennis krijgt van je zondige leven buiten de gemeenschap met God ) én Christus meer wordt (meer kennis van de persoon en het werk van de Heere Jezus: Wast (groeit) op in de genade en de kennis van onze Heere en Zaligmaker Jezus Christus, 2 Petrus 3:18).

Het antwoord op je vraag kun je ook vinden in Efeze 3:16-19/21. In de gelovige proberen vijandige machten twijfel en ongeloof te zaaien (zo is de zonde ook in de wereld gekomen, Genesis 3:1-6). Er is sprake van een tweestrijd in het leven van een christen, (Efeze 4:20-32). Daarom roept de apostel Paulus op om de Heere Jezus na te volgen. Vroeger leefde je in de duisternis, nu is Het Licht opgegaan in je leven, wandel dan ook als kind van het licht en wordt vervuld met de Geest (Efeze 5:1-21). Dat kan niet verborgen blijven, dat komt in leer en leven openbaar! Daar zorgt de Heilige Geest voor. Kom dan Schepper, Geest en doorwaai dan mijn hart en doe mij leven tot eer van U!
 
Ik vind het fijn om verder met je na te denken over je  vraag!

Drs. I. A. Kole

Dit artikel is beantwoord door

drs. I. A. Kole

  • Geboortedatum:
    05-07-1940
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Berkenwoude
  • Status:
    Actief
170 artikelen
drs. I. A. Kole

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

In het Nederlands hebben we verschillende beleefdheidsvormen (u, jij). In de Statenvertaling wordt uitsluitend gebruik gemaakt van u of gij, en ik vind het dan ook erg positief dat de Herziene Statenv...
13 reacties
08-06-2012
Ik merk de laatste tijd dat ik moeite heb om mijn geloof te uiten naar mijn onchristelijke omgeving, door bijvoorbeeld niet hardop te bidden in de tuin als we buiten eten of bij theologische discussie...
Geen reacties
08-06-2016
Ik ben een meisje van 22 jaar. Al jaren worstel ik erg met seksuele gevoelens en m’n geaardheid. Mijn relaties in het verleden met mannen liepen mis, onder andere omdat ik bepaalde gevoelens niet leek...
Geen reacties
08-06-2016
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering