Vaccinatieplicht t.o.v. de patiënten

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik studeer op het moment geneeskunde en wil graag als arts aan het werk gaan. De hiervoor verplichte hepatitis B-vaccinatie heb ik geweigerd, maar nu hoorde ik dat ze op grond daarvan iemand niet aannemen. Mijn eerste vraag is dan: is dat waar? Wat zijn dus de gevolgen? En de tweede vraag: moet ik me hierom alsnog laten vaccineren of is dat sowieso een morele plicht t.o.v. de patiënten?

Antwoord

In veel ziekenhuizen wil men geen medisch personeel aan bed wat niet is gevaccineerd. Dat is ook wel te begrijpen omdat hepatitis-B echt enorm besmettelijk is. Het wordt via het bloed overgedragen. En aangezien je in het ziekenhuis heel veel met bloed in aanraking komt, kun je als arts/verpleegkundige heel makkelijk besmet raken en het dan ook weer doorgeven aan patiënten, met alle gevolgen van dien.

Je hoeft er zelf niet altijd ziek van te worden, (daarentegen kun je er soms wel heel erg ziek van worden en er zelfs aan overlijden) dus je weet lang niet altijd of je als ongevaccineerde het virus bij je draagt of niet. Ben je daarentegen gevaccineerd, dan wordt het virus zodra het in je lichaam mocht komen, meteen vernietigd en kun je ook anderen (patiënten) niet meer besmetten.

Hoewel wij in Nederland zelf mogen weten of we ons wel of niet laten inenten met de gebruikelijke inentingen als DKTP, ligt het met hepatitis-B toch echt wel even anders. Je loopt niet alleen zelf een risico, maar goed dat mag je dan nog zelf weten, maar als jij als arts of verpleegkundige niet bent gevaccineerd, dan loopt daarmee ook een ander, in dit geval een patiënt, een behoorlijk risico.

De meeste ziekenhuizen willen dat risico niet lopen (denk maar aan de enorme schadeclaims die dan gevraagd kunnen worden), vandaar dat niet-gevaccineerd personeel dan in het ziekenhuis of anders in ieder geval op bepaalde afdelingen niet mag werken.

Ali Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

vaccinatie