Ik heb een vraag voor ds. J. Hoek. Mogen christenen elkaar zegenen? Of is dit al...

dr. J. Hoek / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag voor ds. J. Hoek. Mogen christenen elkaar zegenen? Of is dit alleen voor ambtsdragers en/of de eredienst weggelegd?

Antwoord

Er is geen enkele reden waarom christenen elkaar niet zouden mogen zegenen. Zegenen is niet een handeling die tot het ambtelijke beperkt is. De ene christen mag voor de andere zelfs zoals Luther een “alter Christus” zijn, letterlijk “een andere Christus”, waarmee de kerkhervormer bedoelde een vertegenwoordiger of representant van Christus. Je geeft elkaar iets door van Gods goedheid en genade. Dat werkt niet automatisch, maar dat geldt ook van de ambtelijke zegen.

Ik denk wel dat aan de ambtelijke zegen een bijzondere volmacht is verleend, die als zodanig niet geldt voor de dagelijkse omgang van gelovigen onder elkaar. De ambtelijke zegen geeft een verhoogde concentratie te zien van datgene wat in het dagelijkse leven niet afwezig is. Het gaat dan eerder om een kwantitatief dan om een kwalitatief verschil. Anders gezegd: in wezen is het gelijk, maar niet in kracht.

Doorslaggevend is of in oprecht geloof alles van de HEERE verwacht wordt. Bidt elkander vrede toe, draagt elkander op in Gods hoede, zegent elkaar in Jezus' Naam.

Ds. J. Hoek

Lees meer artikelen over:

zegen