(...) Hoe moet ik dit opvatten, hoort dit bij de Heere God dienen of is het echt...

drs. J. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Op school (reformatorisch) voel ik me vaak alleen doordat men mij vaak maar vroom vindt. Ik ben bang dat ik dat ook echt ben, maar ik ga niet de clown uithangen om erbij te horen ofzo! Ik wil de Heere Jezus dienen en ik heb helemaal geen behoefte om de dingen te doen die mijn klasgenoten doen. Veel van mijn leeftijdgenoten denken zelfs niet na over de Bijbel en God en geloven. Ze vinden het al gauw te evangelisch en denken dat je Jezus niet zomaar kan aannemen en dat je uitverkoren moet zijn, enz. Ze vinden het bijv ook heel vreemd dat ik doordeweeks graag één of twee keer extra naar de kerk wil. Ook kijkt men vreemd op als ik wel eens moeite heb met een preek of hoe een dominee het benadert. Zij luisteren geeneens, laat staan dat ze zich er in gaan verdiepen. En dit zeg ik niet dat ik me zelf boven hen wil verheffen, integendeel, maar omdat ik me afvraag of ik dan echt zo heel vroom doe. Ik praat er namelijk niet vaak over. Ook zeg ik tot schaamte dat ik niet altijd iets over vloeken e.d. zeg... Hoe moet ik dit opvatten, hoort dit bij de Heere God dienen of is het echt te vroom?

Antwoord

Vroom zijn heeft door de eeuwen heen heel veel verschillende betekenissen gehad. Als je met “vroom zijn” bedoelt dat de Heere Jezus bij jou op de eerste plaats staat en dat je bij alle dingen van het leven Hem om raad vraagt, dan zou ik willen zeggen, blijf vroom! Bid maar veel of je in de kracht van de Heilige Geest vroom mag blijven. En hebben we dat ook niet nog niet zo heel lang geleden gezongen: “Dat ik toch vroom mag blijven...!”. Ik zou je wel het advies willen geven: wees voorzichtig met je oordeel over anderen, want dat is een valkuil van satan waar ik ook zelf vele malen ben ingetrapt.

Over uitverkiezing wil ik twee dingen zeggen. Uitverkiezing is Gods zaak. Daar hebben wij helemaal niets mee te maken! God bepaalt wie Hij uitverkiest en ook hangt Hij niet aan ons (wijs)neus wie Hij heeft uitverkoren en wie niet! Je kunt wel weten of je wel of niet uitverkoren bent, maar dan moet je naar satan luisteren, want die zal het je wel vertellen. Jezus zegt: “Strijd gij om in te gaan...”! Verkiezing is ten tweede alleen een woord wat christenen tot troost in de mond mogen nemen en wie het voor andere doeleinden wil aanwenden die zondigt tegen Gods genade in Jezus Christus!

Ik kan niet in je hart kijken, maar ik kan je wel dit zeggen: “vrome mensen bestaan niet!” Wel door de Heilige Geest geleide mensen! Hoe kun je weten of je liefde hebt voor de godsdienst of voor Gods-dienst? Door de liefde! Want zonder liefde is Gods-dienst slechts godsdienst! Ik zou zeggen lees 1 Johannes 3 vers 13 t/m 21 en leg jouw leven ernaast!

Wees vroom, maar wees niet al te rechtvaardig. Daarmee bedoel ik te zeggen, zorg ervoor dat niet je vroomheid, maar je liefde anderen jaloers zal maken!

Ik hoop dat je in de goede zin van het woord vroom zult blijven!

Ds. J. Hoekman