Tussenweg in muziekkeuze

B. Noteboom / Geen reacties

03-04-2005, 00:00

Vraag

U stelt dat alle muziek die niet tot eer van God is, tot eer van de satan is. Het is of, of. Maar mijns inziens zijn er ook tussenwegen. Er is bijvoorbeeld een melodie (the Rose) en daar wordt “wat de toekomst brenge moge” door vele christelijke mensen op gezongen. Ze zingen dan een christelijke tekst op een populaire melodie. En zo zijn er nog meer voorbeelden. Misschien is het een beetje een strikvraag, maar ik ben benieuwd wat uw antwoord daar op is.


Antwoord

Beste vragensteller/stelster,

Het is goed om alles wat wij schrijven en/of zeggen te toetsten aan het Woord van God, de Bijbel. Kunst, zowel beeldende (schilder) als muzikale kunst, is een algemene gave van de Heilige Geest. God heeft vanaf het begin het goede met en voor de mens op het oog. De muziek één van de vele geweldige geschenken van God. Hebben we Gods eer op het oog bij het maken en luisteren van muziek of niet, dat is voor onze verantwoording. God heeft het in elk geval gegeven om Hem er mee te eren en te prijzen! (“Al wat gij doet, doe dat tot eer van God”).

Ik verwijs je verder ook nog naar Filippenzen 4:8 waar staat: “Voorts, broeders, al wat waarachtig is, al wat eerlijk is, al wat rein is, al wat lieflijk is, al wat WEL LUIDT, zo er enige deugd is en zo er enige lof is, bedenk datzelve. Hetgeen gij ook geleerd en ontvangen en gehoord en in mij gezien hebt, doe dat; en de God des vredes zal met u zijn!”

Daarmee veeg ik ook radicaal alle 'christelijke' rock, metal en andere soortgelijke muziek van de baan. God is geen ondergrondse god maar een reine en heilige God. Ondergrondse, onderaardse dreunen met af en toe een wilde schreeuw zijn, hoe vreselijk ook, geluiden die komen uit de hel! Sferen die als 'duister' aangetekend staan in het Woord van God. Ook is het goed om na te gaan waar de melodie vandaan komt. Komt de melodie bij een zanger vandaan die openlijk beleid satan te volgen en te dienen, en ook zijn liederen rechtstreeks van satan krijgt, zoals bekend is van de zanger M. Jackson. Dan stel ik aan jouw de vraag kun je God met zo'n melodie eren of tergen?

Als we gaan kijken in de Bijbel dan lezen we nergens dat er tussenwegen zijn; Integendeel er staat geschreven: Niemand kan twee heren dienen of hij zal de ene haten en de andere liefhebben of het omgedraaide!

Aan de andere kant realiseer ik mij dat het zingen van christelijke teksten op de door mensen gewaardeerde melodieën, met als doel het evangelie te brengen, zeker een succes zal worden. Dit kan dus echter niet met een eerdergenoemde melodie van een dergelijke satanist. Véél belangrijker is met wat voor intentie WIJ dit alles doen. Wat voor doel heb jij hiermee op het oog? Hebben wij Gods eer daarbij op het oog? Besef iedere keer weer dat God het is die het geluid uit jouw discman of radio hoort komen.

Ik hoop dat je zo muziek luistert/maakt en dat je zo bezig bent met alles. Dicht levend bij de Levende God, en Zijn eer op het oog te hebben! Wat zal het fijn zijn als Hij terugkomt en jij/wij Hem zingend tegemoet mogen gaan omdat Hij voor ons de weg heeft vrijgemaakt! Hem nu, Die machtig is u van struikelen te bewaren en onstraffelijk te stellen voor Zijn heerlijkheid in vreugde. De alleen wijze God, onze Zaligmaker, zij heerlijkheid en majesteit, kracht en macht, beide nu en in alle eeuwigheid. Amen!

Bert Noteboom

Lees meer artikelen over:

muziek
Dit artikel is beantwoord door

B. Noteboom

  • Geboortedatum:
    10-02-1984
  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Almere
  • Status:
    Inactief
81 artikelen
B. Noteboom

Bijzonderheden:
* Jeugdevangelist in Almere
* Lid van Chr. Gem. 'De Wegwijzer'
* Koordirigent / liedschrijver

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Kan het dat je na de bevalling een paar keer ongesteld bent geweest en dat het dan ineens een tijd uitblijft, zonder dat je opnieuw zwanger bent? Ik ben namelijk ruim vier maanden geleden bevallen van...
Geen reacties
03-04-2008
Aan een GKV-predikant. Waarom zijn er verschillende formulieren voor de viering van het Heilig Avondmaal en de Doop? Geeft dit geen onnodige verwarring/wat is de meerwaarde hiervan?
Geen reacties
03-04-2013
Aan ds. Bos, Urk. Geachte dominee. Als ik het goed heb preekte u onlangs in de Christelijke Gereformeerde kerk in Bennekom. Uw preek heeft mij diep bemoedigd, maar toch blijven er vragen. Dat lag niet...
Geen reacties
03-04-2007
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering