(...) hoe kan ik een ander overtuigen van mijn geloof, terwijl ik er zelf de hel...

Ds. A.L. van Zwet / Geen reacties

Vraag

Is het wel goed om alleen maar vragen te hebben over 't geloof? Hoe moet ik voor 'mijn geloof' uitkomen als ik er zelf heel sterk aan twijfel? Ik bedoel, hoe kan ik een ander overtuigen van mijn geloof, terwijl ik er zelf de helft niet van snap?

Antwoord

In de vraag klinkt onvrede en verlangen door! Onvrede over het feit dat er alleen maar vragen over het geloof worden gesteld en dat het getuigenis naar anderen zo weinig overtuigend is. Tegelijk is er verlangen naar meer! Er is een verlangen naar meer kennis en ook meer zekerheid. Deze twee zaken, onvrede en verlangen, kenmerken het leven van de gelovigen. In Filippensen 3:12 zegt Paulus: niet dat ik het alrede gekregen heb of alreeds volmaakt ben, maar ik jaag er naar of ik het ook grijpen mocht.

Toch vraag ik me we wel af wat precies bedoeld wordt met “mijn geloof”. Zit daar wellicht de moeite van degene die deze vraag stelt? Wellicht ligt zelfs de nadruk op “mijn” en niet op “geloof”. Wanneer we beginnen bij onszelf dan komen we niet verder. Geloven komt van God en begint bij God. We moeten niet van onderop denken en beginnen met wat ik voel, ik denk en ik geloof. Geloven betekent niet anders dan onvoorwaardelijk buigen voor wat God zegt! Het is tegelijk een hartelijk overgave aan de levende God en in het bijzonder aan Christus en Zijn werk. Eigenlijk is daarmee gezegd dat geloven heel eenvoudig is! Let wel, niet makkelijk, maar wel eenvoudig.

Ik hoor in de vraag de moeite met het 'snappen' van het geloof. Komt dat niet omdat het vaak ingewikkeld wordt gemaakt? In de Bijbel gaat het steeds om de eenvoud en de duidelijkheid van het Evangelie! De Heere Jezus zegt: Maar één ding is nodig! Dat ene is: God alleen, Christus alleen, geloof alleen! Dat is juist zo moeilijk voor ons! We willen niet van de eenvoud leven! Wij willen er altijd wat bij doen of hebben (ons eigen ik, de wereld, de zonde...)! Daarom is het geloof niet makkelijk en kost het veel strijd!  In Hebr.12:2 staat: laats ons lopen de loopbaan, laat ons afleggen alle last en de zonde die ons lichtelijk omringt, ziende op de overste Leidsman en Voleinder van het geloof, Jezus! Juist deze eenvoud en duidelijkheid zal overtuigend op anderen overkomen (zie Hand.2; 46 en 47).

Ds. A. L. van Zwet