Sinds enige tijd ben ik in gesprek met twee meisjes van de Jehovagetuigen (...) ...

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Sinds enige tijd ben ik in gesprek met twee meisjes van de Jehovagetuigen. Uiteraard stem je dan in een aantal dingen niet overeen zoals de drie-eenheid en het God-zijn van Christus. Nu heb ik daarover twee vragen: 1. Is het  van eeuwigheidsbelang dat je gelooft in de drie-eenheid? Ze geloven in de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, alleen niet dat zij samen één zijn. Als het van eeuwigheidsbelang is, hoe leg ik dat dan op een goede manier uit? 2. Ik gaf aan dat in Joh. 1:1 duidelijk staat dat het Woord (de Heere Jezus) God is. Ja zeiden ze, zo staat het in de Statenvertaling, maar onze vertaling is heel precies overgezet en dan staat er: en het Woord is een God, dus niet God de Vader. Ze geloven er ook wel in dat Jezus goddelijk is. Hoe moet ik deze dingen zien?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Onze belijdenis (die van Athanasius achterin je psalmboek) zegt: Dit is het algemeen geloof, hetwelk indien iemand dit niet getrouw en vast gelooft, die zal niet kunnen zalig worden. Als Jezus niet God is, dan heeft Hij niet de last van de toorn van God over onze zonden kunnen dragen. Zie ook 1 Johannes. Wie is de leugenaar, dan die loochent dat Jezus de Zoon van God is.

Het is van tweeën een: je gelooft dat ze één zijn of je hebt drie goden of de zoon is gewoon mens. De laatste twee mogelijkheden zijn geheel onbijbels. Jesaja noemt Hem al: "Sterke God, Vader der eeuwigheid” (9:5). Het N.T. is er vol van. Zie de belijdenisgeschriften. Alle argumenten op te sommen zou een boekwerk kunnen opleveren.

Wat Joh 1:1 betreft: Als je vertaalt: Een God, dan kom je onherroepelijk bij een tweegodendom uit. Dat is godslasterlijk en exegetisch ook stellig onjuist. Helaas: zij dwalen zeer en hebben de hele schrift tegen. Ik hoop dat je je niet en nooit in hun strikken zult laten vangen.

Ds. J. L. Schreuders

Ds. J.L. Schreuders

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Boven-Hardinxveld
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

Jehovah's Getuigen