Kerkelijke inzegening heeft (g)een meerwaarde

dr. J. Hoek / Geen reacties

12-03-2005, 00:00

Vraag

Graag zou ik van u het volgende willen weten. Wat is het verschil tussen om in de kerk een zegen voor het huwelijk te vragen of je vraagt er zelf, dus samen, een zegen voor? Is het dan zo belangrijk om in de kerk te trouwen? Een kerkelijke inzegening heeft toch geen meerwaarde t.o.v. een zegen die jezelf vraagt? Wat zegt de bijbel hierover?


Antwoord

Op de vraag wat de Bijbel zegt over een zegen over je huwelijk vragen in een kerkdienst, is geen direct antwoord te geven. Immers, in bijbelse tijden was een kerkdienst op de huwelijksdag zoals wij die kennen nog niet bekend. Er is echter wel een indirect antwoord te geven. De Bijbel maakt duidelijk dat het huwelijk behalve een binnenkant ook een buitenkant heeft. De binnenkant is de wederzijdse liefde en trouw. De buitenkant is dat je “vader en moeder verlaat om elkaar aan te hangen”. Dit wijst op een duidelijke afbakening, een moment waarop je de deur van het ouderlijk huis achter je dicht trekt en samen een echtelijke woning betrekt. De bredere omgeving is hierbij betrokken door middel van het bruiloftsfeest. Vroeger deed heel de dorpsgemeenschap daaraan mee, tegenwoordig is het beperkt tot familie en vrienden. Maar het is dus een openbaar gebeuren, wat niet allen de twee geliefden, maar ook de omgeving, zeg maar de samenleving aangaat. Vandaar dat er een betrokkenheid is van de overheid die het publieke leven regelt.

Het huwelijk is dus niet alleen een verbond van twee mensen, maar ook een instituut binnen de maatschappij. We spreken dan van het burgerlijk huwelijk dat door de ambtenaar van de burgerlijke stand wordt gesloten. Nadat dit huwelijk is gesloten, wordt in Gods huis de zegen van de Heere gevraagd over dit pas begonnen huwelijk. Ook hier geldt weer dat er een binnenkant en een buitenkant is. Je vraagt uiteraard samen om Gods zegen en als het goed is, gaat dat gebed aan de kerkdienst vooraf. Maar ook de gemeente is bij een christelijk huwelijk betrokken en in de kerkdienst heeft de gemeente de gelegenheid het bruidspaar in voorbede bij God te brengen en hun huwelijk aan Hem op te dragen. Verder wordt dan de zegen opgelegd door de ambtsdrager die met een bijzonder gezag van Gods wege mag spreken. Hoewel deze huwelijkszegen niet automatisch werkt (dat zou ons op een bijgelovig spoor brengen), moeten we toch niet gering denken over de kracht van een zegen die ons van Gods wege wordt opgelegd en meegegeven. Daarop mogen we dan altijd later biddend terugvallen.

Al met al is er dus zeker een meerwaarde in de zegen die tijdens de kerkdienst aan de gehuwden wordt meegegeven.

Met vriendelijke groet,

Ds. J. Hoek

Lees meer artikelen over:

trouwdienst
Dit artikel is beantwoord door

dr. J. Hoek

  • Geboortedatum:
    04-09-1950
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
54 artikelen
dr. J. Hoek

Bijzonderheden:
Chr. Hogeschool Ede

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Zou u iets kunnen zeggen over zielevragen/zieleraadselen? Wordt hiermee puur de vraag bedoeld van Luther ("hoe krijg ik een genadig God?") of ook andere vragen? Zijn ze noodzakelijk voor de zaligheid?...
Geen reacties
12-03-2012
Mijn vriend en ik gaan over drie maanden trouwen nadat we 4,5 jaar verkering gehad hebben. We hebben al die tijd geen gemeenschap gehad want we wilden dat echt bewaren voor het huwelijk. Nu is het dan...
Geen reacties
12-03-2008
Een vraag aan een Eleos-deskundige op gebied van relatietherapie: Wat vindt u van de opzet/benadering van Sonja en Roel Bouwkamp die hulp verlenen binnen het EO-programma "In voor- en tegenspoed"? Ik ...
Geen reacties
12-03-2007
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering