Ik lees elke dag nog een stuk uit de kinderbijbel. Is dit verstandig op 16-jarig...

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Ik lees elke dag nog een stuk uit de kinderbijbel. Is dit verstandig op 16-jarige leeftijd?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik kan in mijn beantwoording misschien wel heel kort zijn. Je bent 16 jaar en wanneer je gezegend bent met een ‘normale ‘ontwikkeling dan zit je vermoedelijk in de vierde klas van het middelbaar onderwijs. Dat betekent dat je onderwijs ontvangt op een bepaald niveau dat is afgestemd op een 16-jarige. De kinderbijbel is bedoeld voor een heel ander niveau, een niveau dat je normalerwijze ontgroeid zult zijn. Globaal genomen zijn kinderbijbels bedoeld voor kinderen tot 10 á 12 jaar. Daarom vind ik het veel verstandiger als je iets zoekt wat meer op jouw leeftijd en ontwikkeling is afgestemd. Je drinkt toch ook geen babymelk meer, mag ik aannemen? Of geeft je moeder je soms nog een Olvarit fruithapje? Dat ben je ontgroeid. Ik hoop dat je geestelijk ook behoefte krijgt aan wat meer ‘vast voedsel’ dan dat de kinderbijbel biedt. Dat onderricht was beslist nuttig, maar wel  tot een bepaalde leeftijd.

Er zijn heel wat goede dagboeken voor jongeren op de markt, bijvoorbeeld uitgegeven door uitgeverij Groen, de serie “Leren” (red. ir. J. van der Graaf, drs. Iz. Kole nn, ds. L.W. van der Meij). Voor jongeren van 12 t/m 17 jaar zijn het de delen “En toch leren” en  “De Weg leren”.

Voor jongeren van 18 jaar en ouder “In de leer”. Van Gerrit ten Berge (HGJB) de dagboeken “Gaaf” en “Houvast” - vermoedelijk voor 12 jaar en ouder. Van de JBGG “Even stil...” een dagboek over de Heidelbergse Catechismus.

Dit is maar een greep uit het ruime aanbod dat je in iedere goede christelijke boekwinkel kunt vinden. Ik zou hier zeker proberen mijn winst mee te doen. Ik wens je daarbij van harte Gods zegen. “De opening van Uw woorden geeft licht”.

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Korving

Lees meer artikelen over:

bijbelvertalingen