Sommige onwillige zondaren worden zalig

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan ds. Pieters. Zaterdag 14 januari stond er een stuk van u in de krant wat eigenlijk uit Om Sions Wil kwam, het gaat daar over of dat God wil dat alle mensen bekeerd worden, u zegt ja en nee. U haalt daar de geschiedenis van Hofni en Pinehas aan. De Heere zegt daar dat Hij lust heeft in hun dood. U zei dat niet iedereen bekeerd kan worden, maar dominee dan kan ik wel overal op en in gaan zitten, dan moet ik maar afwachten of ik bekeerd word... Ik weet wel dat we zo niet mogen leven, maar het maakt me radeloos. Ik hoop dat u me antwoord kunt geven.

Antwoord

Waarom zou je radeloos worden als je hoort van Gods vrijmacht? Als je God zo weinig vertrouwt, vertrouw je Hem ook niet wanneer Hij zegt: ik wil jou zalig maken. Dus dat maakt geen verschil. Wanneer je God ONVOORWAARDELIJK vertrouwt, vertrouw je Hem niet alleen in Zijn macht en wijsheid, maar ook in Zijn vrije welbehagen of wil. Dan kun je het ook eerbiedig aan Hem overgeven wat Hij met betrekking tot jouw eeuwige toekomst heeft besloten. Ondertussen begeef je je getrouw in de weg der genademiddelen. Niet omdat jij (zoals de roomse kerk leert) meent de zaligheid daarmee enigszins te kunnen verdienen of God daardoor enigermate om te kunnen turnen en gewillig te maken of enigszins aan je te kunnen verplichten, maar louter en alleen omdat jouw grote en goede God dat wil - en omdat je ze niet meer missen kunt...!

Niet iedereen wordt zalig. Waarom niet? Deze vraag kun je van twee kanten bezien en beantwoorden. Van de kant van de mens bezien geldt: niet iedereen wil zalig worden. Van de kant van God bezien geldt: God maakt niet iedere onwillige zondaar zalig. Sommige onwillige zondaren worden wel zalig. Niet omdat zij vanuit zichzelf gewillig werden, maar omdat God ze gewillig maakte.

Ben jij gewillig (gemaakt) om uit vrije genade door het bloed van Christus en de Geest van God zalig te worden, in de weg van godzaligheid? Maak je dan verder geen zorgen over de verborgen dingen, Deuteronomium 29 vers 29!

Ds. W. Pieters

Tags in dit artikel:

uitverkiezing